Riigi toeta linnalähiliin pitsitab kunde rahakotti

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Iga päev Sakust 18 kilomeetri kaugusel Tallinna tööle käiv Marja Vaba kulutab koos linnas koolis käiva pojaga transpordi peale päevas 100 krooni, 25 krooni ots.
Iga päev Sakust 18 kilomeetri kaugusel Tallinna tööle käiv Marja Vaba kulutab koos linnas koolis käiva pojaga transpordi peale päevas 100 krooni, 25 krooni ots. Foto: Peeter Langovits

Harjumaalt Saku vallast Tallinna pääsemiseks ei saa sõiduvahendit valida, sest erinevalt teistest valdadest ei käi sinna riigilt toetust saavat liini, vaid ainult kommertsliin, mille hinnad aga tõusevad jätkuvalt.

Iga päev Sakust Tallinna tööle käiv Marja Vaba kulutab koos linnas koolis käiva pojaga päevas transpordi peale 100 krooni. «Õudusega avastasin, et muud varianti linna saada enam ei olegi kui Samatiga, sest päevas käib ainult kuus-seitse rongi,» ütles ta ja lisas, et väikebussifirma Samat tõstis hinda 1. augustist.

Ka hiljuti Sauelt Keilasse kolinud Tartu Ülikooli tudengi Birgit Nurme sõnul ei sõida ta juba tükk aega Tallinna Samati marsruuttaksodega, sest hinnad on kõrged. «Pidevalt sõitsin siis, kui pilet oli viisteist krooni, peatus on Sauel mu maja lähedal ja sellega saab Tallinna kesklinna,» ütles ta.

Erafirma monopol

Harjumaal maavalitsuse asemel ühistransporti korraldava Harjumaa Ühistranspordikeskuse sõitjateveo spetsialisti Kadri Krooni sõnul on Saku vald praegu ainuke Harjumaa omavalitsus, kus vedaja on monopoolses seisus ja kuhu sõidab ainult kommertsliin.

Avalikule liinile maksab riik dotatsiooni ning võib liini piletihinda kontrollida, kommertsliin peab aga hakkama saama ainult piletituluga. ASi Samat dispetšeri sõnul tõstiski firma Saku-Tallinna liinil piletihindu seoses kütuse hinna tõusuga.

Ühistranspordikeskuse tegevdirektori Ago Kokseri sõnul ei saa Saku-Tallinna liinile ilma riigihanketa ka avalikku liini käiku panna. «Hanked teeme esimese asjana septembris,» lubas ta. Uute hangetega otsib ühistranspordikeskus vedajaid kogu Harjumaale. Uute lepingute jõustumiseni teenindab reisijaid edasi Harjumaa Liinid.

«Nagu praktika näitab, iga riigihange vaidlustatakse,» ütles Kokser. «Enne ei saa lepinguid sõlmida, kui vaidlus on lahendatud. Me võime ennustada küll, millal see võib olla, aga midagi konkreetset ei saa lubada.»

Kokseri sõnul loodab keskus uued liinid tööle saada järgmise aasta märtsist.

Samuti ütles Harjumaal mikrobussidega reisijatevedu korraldava ASi Vilander tegevdirektor Igor Mozessov, et Tallinnast 20 kilomeetri kaugusel asuvasse Vaidasse maksab sõit nende bussiga 15 krooni. «Vaidas on suur konkurents, see hoiab hinna all,» sõnas ta.

«Kõik valupunktid tulevad Harjumaal kõige varem välja,» ütles Kokser. «Harjumaa areng on lihtsalt nii kiire, et me ei jõua järele.»

Iga päev Nõost Tartusse tööle sõitev riigiametnik Anni Nurk Tartu ümbruse bussiühenduse üle ei kurda. «Piisavalt palju busse käib,» ütles ta ja lisas, et miinimumpileti hind maakonnaliinidel on kümme krooni. Sellega saab ka Tartust 16 kilomeetri kaugusesse Nõo alevikku.

Pärnus on hind püsinud

GoBus Pärnu ekspluatatsioonidirektor Enn Lauri sõnul on firmal raske praeguste maakonnaliini piletihindadega läbi ajada, kuid Pärnu maavalitsus on seni keeldunud hindu tõstmast.

Pärnu maavalitsuse transpordinõuniku Avo Rahu sõnul saab näiteks praegu Sindist Pärnusse kaheksakroonise piletiga, mis on teiste maakonnaliinidega võrreldes veidi odavam.

Tema hinnangul ei ole Pärnu maakonnaliinide piletihinnad liiga kõrged ega ka liiga madalad. «Loomulikult on bussifirmade taotlused alati suuremad kui dotatsioon,» arvas ta.

Bussid ja hinnad

Avalik liin – riik maksab dotatsiooni ja kontrollib piletihindu

Kommertsliin – vedaja peab hakkama saama piletituluga ja määrab hinnad ise

Näiteid hindadest:

• Tallinn-Saku: 25 krooni, AS Samat

• Tartu-Nõo: 10 krooni, GoBus Tartu

• Pärnu-Sindi: 8 krooni, GoBus Pärnu

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles