Kaks kanget õlleturul teineteisele armu ei anna

Tõnis Oja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
A. Le Coq ja Saku Õlletehas.
A. Le Coq ja Saku Õlletehas. Foto: Pm

Lõuna- ja Lääne-Eestis valitseb A. Le Coq, Põhja- ja Ida-Eestis Saku.

Eesti õlleturg on väga kontsentreeritud, kus kahe suurema tegija käes on neli viiendikku turust. Suurkonkurendid teineteisele armu ei anna.

Õllebrändide eelistuse järgi võiks Eesti jagada A. Le Coqi Eestiks ja Saku-Eestiks, sest traditsiooniliselt on tarbijad eelistanud just oma regiooni tehaste toodetud kesvamärjukest. Õlletootjate sõnul on selline geograafiline eelistus siiski hägustumas.

«Kujutletav piir Põhja- ja Lõuna-Eesti tarbijate vahel on aegade jooksul üha vähem märgatav, kuid seda kunagist suunda võib siiski veel tunnetada,» ütles Saku Õlletehase juht Margus Kastein. «Samas on Eesti tarbija hästi uuendusmeelne ja soovib ikka tooteuuendused ära proovida, sealt võivad hoopis uued lemmikud tekkida.»

Ka A. Le Coqi juht Tarmo Noop kinnitas, et geograafiline eelistus on olemas, aga see muutub üha nõrgemaks. «15 aastat tagasi oli meil Tallinna ümbruses turuosa viis protsenti, praegu on 36,» ütles ta.

Erinevad fookused

Õlleturg on ilmselt üks kontsentreeritumaid turge Eestis, kus kahe suure turuosa ulatub 80 protsendini. Samas ei tähenda suur kontsentratsioon konkurentsi puudumist, pigem vastupidi. Konkurents on äge ja aeg-ajalt lahvatab see avalikuks kempluseks, kumb on Eesti turul suurem.

«Usaldame turu-uuringufirma statistikat,» ütles Kastein. «Turu-uuringufirma ACNielsen andmetel oli Saku Õlletehas 2012. aasta kokkuvõttes Eestis liider nii õlle kui ka siidri jaemüügis – mahuline turuosa vastavalt 39,6 ja 45,7 protsenti.»

«Saku unustab ära, et meie müüme ka Heinekeni,» pareerib Noop. «Mahult oleme meie suurimad.»

A. Le Coqi emafirma, Soome õlletootja Olvi kirjutas eelmise aasta majandusaruandes, et A. Le Coqi turuosa Eesti õlleturul on 40, long drink’ide turul 55 ja siidrite turul 44 protsenti. Majandusaruannete andmetel kasvas A. Le Coqi õlle müük ühe miljoni euro võrra, 41 miljoni euroni, moodustades poole ettevõtte kogukäibest.

Saku Õlletehas müüs mullu õlut 43,4 miljoni euro eest, mis oli tervelt 39 protsenti rohkem kui 2011. aastal. Õlu moodustab peaaegu kaks kolmandikku ettevõtte kogukäibest.

Kasteini sõnul tuleks pöörata tähelepanu ka sellele, et kogu tooteportfelli silmas pidades on tegemist siiski mõnevõrra erinevate ettevõtetega – Saku põhifookus on olnud õlletootmisel ja vähem teistel jookidel.

«Kuigi õlleturg Eestis on olnud kerges langustrendis, on tööstused leidnud uusi väljundeid ja suunanud oma tootmismahud eksporti,» lausus ta. «2013. aastal prognoosib Saku jõuda kõigi aegade rekordini tootmismahu osas,» lubas ta.

Samal ajal kui A. Le Coqi käibe kasv on viimasel kolmel aastal jäänud vahemikku 5–10 protsenti aastas, on Saku Õlletehase kasv kümne protsendipunkti võrra suurem.

Noobi sõnul on suur osa Saku käibe kasvust tulnud grupisisesest müügist ehk allhankest Carlsbergile, mis kasumit eriti ei anna. «Kui Saku grupisisene müük elimineerida, siis on meie kasv kiirem,» sõnas ta.

Omanikud välismaal

Nagu teada, kuuluvad mõlemad õlletootjad välisomanikele – A. Le Coq Soome joogitootjale Olvi ja Saku Õlletehas Carlsbergile.

A. Le Coq on Olvi jaoks oluline ja suur ettevõte. Eelmisel aastal andis Tartu umbes veerandi Olvi kogukäibest ja peaaegu 40 protsenti kasumist.

Carlsberg on maailma suuruselt neljas õlletootja, mille eelmise aasta käive oli üheksa miljardit eurot. Saku on selles grupis pisikene tegija, mille käive moodustab kogu kontserni käibest alla protsendi.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles