Merkel alistas autoasjus Euroopa Liidu

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Angela Merkel.
Angela Merkel. Foto: AP / Scanpix

Euroopa Liit nõtkutas põlvi kantsler Angela Merkeli ees ning lükkas edasi karmide CO2 reeglite kokkuleppe, mis ärritab Saksa autotootjaid.

Tegemist on järjekordse tõrkega ELi poliitikas, mille diplomaadid 22. septembril toimuvate Saksa parlamendivalimiste arvele kirjutavad.

Berliini surve tõttu on pidurdunud ka euroala edasise integratsiooni tempo – mis oli samuti eile alanud kahepäevase ELi tippkohtumise päevakavas.

Euroopa Parlamendi ja liikmesriikide esindajad olid uute heitgaasipiirangute seaduses esmaspäeval kokku leppinud ning diil pidi eile Brüsselis valitsuste õnnistuse saama.

Siiski astus ELi eesistuja Iirimaa peaminister Enda Kenny ebatavalise sammu, kustutades CO2 küsimuse ürituse kavast maha – tulles vastu Merkelile, kes talle tippkohtumise eelõhtul isiklikult helistas.

Merkel valis Kenny numbri pärast seda, kui Saksa diplomaatide katsed seaduse blokeerimist või lahjendamist liiva jooksid.

Uute reeeglite kohaselt nõutaks autotootjatelt keskmise CO2 emissiooni kärpimist 95 grammile kilomeetrilt aastaks 2020.

Teised liikmesriigid eesotsas Prantsusmaa, Itaalia ja Taaniga korraldasid sakslaste manöövrile raevuka vasturünnaku, kuid läbirääkimistesse kaasatud diplomaatide sõnutsi leppis Pariis siiski Berliiniga kokku arutelude edasilükkamises – võib-olla seniks kuni Saksa valimised peetud saavad – tingimusel, et selle sisu ei muudeta.

Keskkonnaaktivistide ridades valitses sammu tõttu paks pahameel. «ELi keskkonnapoliitikas on see ennekuulmatu, et ühe riigi surve seiskab sisuliselt kokkulepitud seaduse,» ütles Transport & Environmenti analüütik Greg Archer.

Mõned euroametnikud pelgavad, et edasilükkumine võib tähendada leppe täielikku lagunemist, kuna selles sisalduvad kompromissid on oma olemuselt väga haprad.

CO2-seadusele on tarmukalt vastu töötanud Saksa luksautotootjad Mercedes-Benz, BMW ja Audi, kartes oma raskete ja võimsate sõiduriistade saatuse pärast.

Copyright The Financial Times Limited 2013

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles