Vaata, millist tüüpi tülitseja sa oled

Tüli.

FOTO: SCANPIX

1970ndatel tõid psühholoogid Kenneth Thomas ja Ralph Kilmann välja viis peamist konfliktikäitumise tüüpi, mis erinevad oma koostöö ja enesele kindlaks jäämise astmelt. Nad väitsid, et inimesel on reeglina üks eelistatud konfliktis käitumise stiil, aga erinevates situatsioonides võib kasulik olla oma stiili vahetada, kirjutatakse Novi arengukeskuse blogis.

Teades erinevaid konfliktikäitumise stiile, saad analüüsida, millist eelistad sina. Samuti saad valida olukorrale sobivaima käitumise, mis annab parima tulemuse. Ideaalis võiks käitumine olla vastav situatsioonile, tulemuslik, kaitsta inimeste seaduslikke huve ja parandada kahjustunud töösuhteid.triviaalne; või kui keegi teine on paremal positsioonil, et probleemi lahendada.

Erinevad konfliktikäitumise tüübid on:

Võistluslik. Inimesed, kes eelistavad võistluslikku käitumist, teavad, mida nad tahavad ja võtavad konfliktis kindla seisukoha. Nad tegutsevad võimu positsioonilt, mille annab neile kõrgem ametikoht, auaste, suuremad teadmised või paremad veenmisoskused.

Selline stiil võib olla kasulik, kui käes on hädaolukord ning otsused tuleb vastu võtta kiirelt; siis kui otsus, mis tuleb teha, on ebapopulaarne; või võitluses kellegi vastu, kes soovib olukorrast omakasu lõigata. Selline käitumine võib tavapärasemates olukordades inimesi haavata, nad tunnevad, et neist on nö üle sõidetud ning nad on rahulolematud.

Koostööl põhinev. Sellise käitumisega inimesed püüavad leida lahenduse, mis vastab kõigi osapoolte vajadustele. Nad võivad olla väga kindlameelsed ja –käelised, aga erinevalt võistluslikust inimesest on nad koostööle orienteeritud ning peavad igaüht oluliseks.

Selline stiil on kasulik, kui on vaja arvesse võtta väga mitmeid erinevaid seisukohti ning leida sobiv lahendus; siis, kui grupis on olnud eelnevaid konflikte või kui asi on liiga tähtis selleks, et teha allahindlusi või kompromisse.

Kompromissi otsiv. Seda stiili eelistavad inimesed püüavad leida lahenduse, mis vähemalt osaliselt aitab rahuldada igaühe vajadusi. Nad ootavad, et igaüks loobuks millestki. Kompromiss on kasulik, kui konflikti hind on kõrgem, kui millegist loobumise hind või kui võrdselt tugevad oponendid on jäänud seisakusse, aga ees on ootamas tähtaeg. 

Kohanduv. Selles stiilis sisaldub valmidus täita teiste inimeste ootusi enda huvide arvelt. See inimene ei ole eriti kindel, aga tema koostöövalmidus on väga suur ja ta on valmis oma nõudmistes järele andma. Kohandumine sobib, kui teema on teisele poolele palju olulisem; kui rahu on võidust tähtsam või kui on kasulik teenet osutada. Siiski peab arvestama, et inimesed ei pruugi teenele teenega vastata ning enamikul juhtudel selline lähenemisviis ei anna parimat tulemust.

Vältiv. Need inimesed püüavad konflikte täielikult eirata. Sellised inimesed kipuvad delegeerima vastuolulisi otsuseid, nad aktsepteerivad kirjutamata reegleid ega taha kellegi tundeid riivata. Selline stiil võib olla sobiv, kui võit ei olegi võimalik; kui vaidlus on väga triviaalne või kui teine inimene on probleemi lahendamise seisukohalt paremal positsioonil.

Tagasi üles