Kaubandussõja kõmin läheneb Euroopa luksautodele

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
BMW logo võrkaia taga.
BMW logo võrkaia taga. Foto: Reuters / Scanpix

Hiina ähvardab laiendada päikesepaneelidest alguse saanud ja veinid kaasa haaranud kaubandustüli Euroopa Liiduga sealsete luksautode impordile.

Ohus võib olla kallite sõidukite müük ühel maailma suurematest kasvuturgudest.

Kahe usaldusväärse Euroopa allika andmetel kaaluvad hiinlased Brüsselile ametliku kaebuse esitamist EList imporditavate luksusautode kohta.

Mistahes karistusmeetmed annaksid eriti valusa hoobi Saksa autotootjatele – just nemad domineerivad Hiina luksautoturul.

«Ma võin kinnitada, et hiinlased ähvardavad esitada kaebust, aga me ei tea kui tõsine see oht on,» ütles üks kõrge Euroopa Komisjoni ametnik. «Võib-olla on see lihtsalt osa nende strateegiast surumaks meile peale kokkuleppeid teistes kaubandusvaldkondades.»

Potentsiaalne kaebus on järjekordne näide kaubandussuhete halvenemisest Pekingi ja Brüsseli vahel. Lõppeval nädalal kehtestas EL lõivud Hiinast imporditavatele päikesepaneelidele. Peking vastas omapoolse dumpinguvastase uurimisega Euroopast imporditavate veinide vallas.

Hiinas on tõeline luksautode buum ning rahvusvaheliste autotootjate jaoks on sealne turg eluliselt oluline. Turuliidrid on Saksa brändid BMW, Mercedes-Benz ja Audi.

Hiina jõuka kõrgklassi ja kasvavate palkadega professionaalid on sihikule võtnud ka Porsche, Ferrari ja Lamborghini, mille tuules on soliidset sõitu teinud brittide Jaguar Land Rover.

Nii Daimler, BMW, Mercedes, VW, Porsche kui Audi keeldusid kommentaaridest.

Saksa ELi saatkonna pressiesindaja Michael Geisler ütles, et Berliin ei ole saanud ühtegi ametlikku kinnitust Hiina väidetava kaebuse kohta.

«Me jälgime olukorda tähelepanelikult, kuna [selline meede] tooks kaasa teatud tagajärjed – mängib ju autotööstus Saksa majanduses olulist rolli,» ütles ta.

Üks kõrge euroametnik leidis aga, et oht ei ole eriti reaalne, kuna Hiina ei riskiks kiskuda üles tüli Saksamaaga, mis on nende peamine kaubanduspartner Euroopas.

«Ma ei suuda uskuda, et Hiina tõesti kaaluks laiendada kaubandustüli luksautodele,» ütles see ametnik. «Autod on midagi muud kui vein. See annaks ennekõige hoobi Saksamaale ja Hiina teab, et sakslased on Brüsselis nende parimad sõbrad.»

Kolmas euroametnikust allikas tõdes, et ühtegi ametlikku nooti luksautode kohta nad Pekingist saanud pole. Küll aga tunnistas ta, et Brüsselis ollakse üha rohkem mures, sest kaubandustüli on väljumas kontrolli alt.

«Me ei ole omadega selles kohas, et Pekingiga võidelda. Meil tuleb jääda mõistlikuks ja otsida lepitust, lahendust... Kõike seda saab korraldada,» ütles ta.

Hiina ja ELi kahepoolse kaubavahetuse kogumaht on 433,7 miljardit eurot.

Euroopa autotootjate liidu ACEA andmetel eksportisid kontinendi autotootjad 2012. aastal Hiinasse ligi 500 000 sõiduautot. Hiinasse imporditud autodele rakenduvad 25-protsendilised tariifid.

«On selge, et kõigi osapoolte huvides on leida rahumeelne lahendus,» ütles ACEA pressiteate vahendusel. «Maailmamajanduse ja asjassepuutuvate autotootjate panused on lihtsalt liiga kõrged.»

Saksa autotööstuse assotsiatsioon VDA ütles, et Hiina ja Saksamaa on teineteisele olulised kaubanduspartnerid juba aastakümneid.

«Praegused erimeelsused [Euroopa Komisjoni] ja Hiina valitsuse vahel tuleb lahendada läbirääkimiste laua taga. Karistus-tollilõivud on tupik. Euroopa Komisjon peab minema konstruktiivse dialoogi teed, nagu soovib Saksa valitsus,» ütles assotsiatsioon.

Copyright The Financial Times Limited 2013

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles