Karjääriredelil liikumiseks ei piisa enam vaid küünarnukkidega trügimisest

Kristina Traks
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Karjäär.
Karjäär. Foto: SCANPIX

Tehnoloogia areng ja meeskonnatöö tähtsuse kasv nõuab juhtidelt keskendumist andmisele võtmise asemel. Kui vanasti kehtis küünarnukireegel, siis kaasaegsed organisatsioonid premeerivad üha rohkem inimlikkust ja muudavad paradigmat, et headusega tippu ei jõua, vahendab Pärnu Konverentside ajaveeb.

Adam Grant Whartonist eristab kolme gruppi. Klassikaline juht oli võtja (taker), kes jõudis tippu tavaliselt andjate (giver) õlgadel. Enamuse moodustavad tasakaalustajad (matchers), kelle loogika on teene teene vastu, valvates samaaegselt õigluse järele.

Üha rohkem ettevõtteid kasutab maatriksstruktuure, kus klassikalised hierarhiareeglid ei kehti ja olulised on meeskonnatöö oskused. Sellistes olukordades torkavad egoistidest võtjad kohe silma. Nad ei soovi tegeleda ebameeldivate või tüütute ülesannetega ning reeglina ei abista teisi.

Viimastel kümnenditel on võtjate osakaal juhtide seas järjekindlalt vähenemas andjate arvelt. Viimased aitavad kolleegidel probleeme lahendada ja suure töökoormusega toime tulla. Inimkooslused hindavad isiklikku pühendumust ja panust.

Erinevad uuringud on tõestanud, et ettevõtted, kus juhiks on andjad, on edukamad, kuna meeskonna liikmed vastavad pühendumusele samaga. Nathan Podsakoffi uuringu tulemused näitavad, et mida rohkem töötajad üksteist aitavad ja teadmisi jagavad, seda paremad on finantsnäitajad, tootlikkus, klientide rahulolu ja madalam töötajate voolavus.

Andjate esilekerkimist toetab ka tehnoloogia ja avatus. Võtjatel on üha raskem enda poolt põhjustatud inimkannatusi varjata. Sotsiaalmeedia kasvatab taustauuringute efektiivsust ja haarderaadiust ning võimaldab terad sõkaldest eemaldada.

Kaks heade juhtide põhilist omadust on võime saavutada teiste jaoks positiivseid muutusi ning soov tõsta grupihuvid isiklikest kõrgemaks. Kahjuks suudavad võtjad enda saavutusi paremini esile tuua ning ennast upitada. Oluline on võtjate probleemi teadvustada ja veenduda, et juhiks saaksid õiged inimesed. Julgus raskeid otsuseid vastu võtta ei aita kuidagi situatsioonis, kus väärtust luuakse käibe kasvatamise ja meeskonnatöö abil.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles