Tarbijakaitsjad seadsid Elioni tellitud ekspertiisi kahtluse alla

Tiina Kaukvere
, Tarbija24 juhataja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Väidetavad vedelikukahjustused.
Väidetavad vedelikukahjustused. Foto: MAX 123 AS

Tarbijakaebuste komisjon seadis kahtluse alla Elioni tellitud ekspertiisid ja otsustas, et Elion peab tasuma kliendi eest rikki läinud arvuti remondi. Ekspertiisi läbiviijad leiavad aga mitmeid vigu tarbijakaebuste komisjoni otsuses.

Mullu jaanuaris ostis klient Elionist sülearvuti, mis läks maksma 399 eurot. Augustis pöördus klient Elioni poole, kuna arvuti lakkas töötamast.

Arvuti vaatas üle Toshiba volitatud remondiesindaja OÜ ServiceNet EE, kus leiti, et arvutil on progresseeruv vedelikukahjustus. Arvuti küll käivitub, kuid ei käivita Windowsi programmi. Ketas ragiseb ja sellelt ei ole võimalik kätte saada andmeid. Kuna vedelikukahjuga arvuti ei kuulu garantii korras remontimisele, oleks kulud pidanud katma klient. Viimane sellega aga ei nõustunud.

Klient pöördus omakorda ekspertiisifirma Komva OÜ poole, kus tuvastati klaviatuuri all «kaks tilka vedelikku, mis  tundub nagu liim, mitte vesi», seisab tarbijakaebuste komisjoni otsuses.  Akti kohaselt läheb arvuti käima ja paneb ka Windowsi tööle. Samuti oli võimalik andmeid taastada, kõik klaviatuuri nupud on töökorras. «Ketas ragiseb, pärast diagnostikat selgus, et kõvaketta parameetrid ei vasta andmetele,» seisis ekspertiisaktis.

Säärase aktiga pöördus tarbija nüüd Elioni poole väites, et Elioni poolt tellitud hinnang ei ole sõltumatu teostaja poolt läbi viidud. Sama arvas Elion aga ka kliendi ekspertiisiakti kohta. Elion tunnustab vaid tootja volitatud esindaja poolt teostatud ekspertiisi ja pakkus jätkuvalt vaid tasulist remonti.

Üks arvuti, kolm erinevat ekspertiisakti

Kogu saaga jõudis tarbijakaitseameti all töötavasse tarbijakaebuste komisjoni, mille istungil lepiti kokku, et tellitakse veel üks ekspertiis sõltumatu ettevõtja poolt. Ülevaatuse teostas seekord Delli autoriseeritud müügi- ja teeninduskeskus MAX 123 AS

Kolmas ekspertiis tuli välja ka kolmanda teooriaga. Ülevaatuse kohaselt on «arvuti elutähtsad kompondendid vedelikust puutumata jäänud, mis seab kerge kahtluse alla asjaolu, et sülearvuti mittetöötamist põhjustab nimetatud vedelikukahjustus. Küll aga ei saa välistada asjaolu, et sülearvuti klaviatuur on kergelt vedelikust kahjustada saanud, mis tähendab, et on teoreetiline võimalus, et klaviatuurile sattunud vedelik on lühistanud klaviatuuri elektroonika, mis omakorda põhjustab arvuti mittetöötamist». Arvuti käivutus, kuid ei käivitanud ühtegi programmi.

MAX 123 AS leidis, et kuna arvutil on kerge vedelikukahjustus, siis remont ei kuulu garantii alla.

Tarbijakaebuste komisjon leidis, et kaks enne istungit teostatud ekspertiisi on väga vastandlikud. Komisjon seadis Elioni poolt tellitud ekspertiisi kahtluse alla, kuna selle kohaselt ei olnud võimalik arvuti andmeid taastada. Samal ajal õnnestus see firmal, mille poole pöördus klient, täielikult.

Saavad püstitada vaid hüpoteese

Ka kolmanda ekspertiisiga ei olnud komisjon rahul, kuna see oli jätnud vastamata küsimusele, kas vedelikukahjustus põhjustas arvuti rikke. Teoreetiline võimalus seda komisjoni hinnangul ei tõesta.

Kokkuvõttes leidsid tarbijakaitsjad, et ükski ekspertiis ei kinnita, et vedelikukahjustus oleks põhjustanud rikke. Seega tuleb remondikulud hüvitada Elionil.

Elioni avalike suhete juhi Annelis Rumi kinnitusel on Elion komisjoni otsusega nõus, klient on arvuti remonti toonud ja Elion katab kulu. Samuti kinnitas Rum, et kliendi ja Elioni vahel ei ole enam mingeid lahkhelisid.

«Meie jaoks on tegemist igati inimliku lahendusega tarbija kasuks ning meie huvi on oma klienti rahuldava lahenduseni jõudmine, » ütles Rum.

Säärane otsus on arusaamatu aga ettevõtte MAX 123 järelteeninduse juhile Andres Vallistule. «Kuna tänapäeval kasutatav elektroonika on piisavalt keeruline ja elektroonika tootmisega mittetegeleval ettevõttel (antud juhul MAX 123 või Komva OÜ) ei ole võimalik tavapäraste mõõte- ja diagnostikavahenditega täpset vea päritolu fikseerida, siis saame me seada ainult hüpoteese,» kinnitas Vallistu.  Teoreetiline võimalus tähendabki aktiga seatud hüpoteesi.

Tarbijakaitsjad: asi vajaks kohtu pretsedenti

Samas seisab Vallistu kinnitusel tootjate garantiitingimustes alati, et vedelikust tulenevad kahjud ei kuulu garantii alla. «Garantiitingimustes ei määratleta kunagi mitu tilka vedelikku võib seadmesse sattuda ilma, et garantii katkeks. Kui seadmesse on sattunud vedelik, siis kaotab seade momentaalselt garantii,» kinnitas Vallistu.

Sama kinnitab ka OÜ ServiceNet EE tegevdirektor Villu Luide. «Tootja seisukohalt on arvutile antud garantii üks jagamatu tervik, mis kehtib kogu seadmele ja pole jagatav arvuti komponentide vahel,» lisas Luide.

 «Tarbijakaebuste komisjon arutas asja korduvalt ja sisuliselt. Tarbijakaebuste komisjoni liikmed ei ole tehnilised spetsialistid ning saavad oma otsustes tugineda vaid eksperthinnangutele,» kinnitas tarbijakaebuste komisjoni esimees Maria Alajõe. «Komisjon leidis oma arutlustes ja väljendas ka otsuses, et pole tõendatud, et arvuti rike on tekkinud vedelikust,» lisas ta.

Alajõe sõnul tuleks ekspertiisi käigus siiski põhjuslik seos tuvastada. «Komisjoni esimehena märgin, et tegemist on kindlasti valdkonnaga, mis vajaks pretsedendi väärtusega kohtulahendit, kas tootja või kaupleja vabaneb vastutusest kohe, kui ta tõendab vedeliku sattumist elektroonilisse seadmesse või on siiski vajalik tõendada ka põhjuslik seos kahju tekkega,» tunnistas Alajõe.

Miks ekspertiisitulemused nii erinevad olid, seda Annelis Rum öelda ei osanud. «Elion tellis esmase ekspertiisi OÜ-lt Service Net, kelle sõnul oli seadmel progresseeruv vedelikukahjustus. Selle info põhjal ka käitusime ning teavitasime sellest klienti,» selgitas Rum.

 «Kuna erinevate ekspertiiside tulemused väidavad erinevat ja selgitused ei olnud kõigile osapooltele üheselt mõistetavad, siis on Elioni kohustus edaspidi olla tähelepanelikum ka oma partneri antud selgituste osas,» lisas ta.

 Villu Luide sõnul aga ei väljasta OÜ Service Net tegelikult üldse ekspertiisakte ega teosta ekspertiise. «Teostame Toshiba arvutitele tootjagarantiid vastavalt tootja tingimustele. Seadme tagastamisel remondist anname kaasa saatelehe, kus on kirjas hetkeolukorra konstateering,» rääkis ta.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles