Facebook: kasulikud reklaamid kasutajaid ei häiri

Kalev Aasmäe
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Gabriella Csehi sõnul saab online-meedia roll tulevikus väiksemaks muutuda vaid juhul, kui inimestevaheline usaldus väheneb.
Gabriella Csehi sõnul saab online-meedia roll tulevikus väiksemaks muutuda vaid juhul, kui inimestevaheline usaldus väheneb. Foto: Mihkel Maripuu

Facebooki Ida- ja Kesk-Euroopa avaliku poliitika juht Gabriella Cseh, kes märtsi lõpus Ameerika-Eesti kaubanduskoja kutsel Tallinnas käis, leiab, et online-meedial on veel palju kasvuruumi.

Kuidas läheb Facebookil Euroopas? Kas Facebook on oma praeguse mõjuga regioonis rahul?

Euroopa on Facebookile väga tähtis, meil on siin tohutu kasutajabaas ja suured võimalused käivet teenida. Oleme väga tugevad Suurbritannias, Prantsusmaal, Saksamaal, Itaalias, Hispaanias ja Põhjamaades. Ida-Euroopas on meil küll palju kasutajaid, kuid teenime üsna väikest käivet, kuna selle piirkonna majandus ei ole veel väga tugev. Ja muidugi meeldiks meile suurendada oma mõju Venemaal.

Kui rääkida Venemaast ja ka Lätist, siis nendes riikides on populaarsemad hoopis kohalikud sotsiaalvõrgustikud VKontakte, Odnoklassniki ja Draugiem. Mis on selle põhjuseks, et Facebook ei ole suutnud nendel turgudel läbi lüüa?

Ma ei oska sellele täpset vastust anda, kuna ma ei ole kõikide analüüside ja andmetega kursis. Samas, ka muudes Euroopa riikides on olemas populaarsed kohalikud sotsiaalvõrgustikud. Me näeme mustrit, mille järgi liiguvad kasutajad üha rohkem üle Facebooki, kuna nad mõistavad selle suuremat globaalset haaret.

Me ei näe kohalikku konkurentsi siiski probleemina. Kohalikel sotsiaalvõrgustikel võib olla ka mingeid spetsiifilisi eeliseid, nagu keel, kasutatavus või ka näiteks see, et sõbrad juba on selles võrgustikus.

Millised on praegu Facebooki suurimad eesmärgid Euroopas?

Euroopas on veel palju võimalusi kasutajate arvu suurendamiseks. Tuleb kaasata rohkem brände, millega saame oma käivet kasvatada ja reklaamikoogist suuremat tükki haarata. Eesmärkideks on ka kasutajaid rohkem kaasata ja mobiilseid rakendusi arendada.

See viimane ei käi ainult Euroopa kohta, vaid kuna maailm pöördub üha rohkem mobiilsete keskkondade poole, peame selleks globaalsel tasandil valmis olema. Suurem osa meie klientidest logivad Facebooki mobiilsete nutiseadmete abil ning peame oma rakendusi ja mobiilset platvormi pidevalt arendama ja täiendama.

Mullu teenis Google USAs online-reklaamiga enam raha kui sealne trükimeedia kokku. Ka Facebook teenib oma käibe peamiselt reklaamide abil. Kas online-reklaam sööb trükireklaami turult välja?

Kogu reklaamile kulutatavast rahast kasvab online-reklaamide osa väga kiirelt. Reklaamitööstus peegeldab lihtsalt igapäevaelu muutusi. Inimesed veedavad juba praegu rohkem aega internetis kui telerit vaadates ja saavad oma uudised üha rohkem interneti, mitte televisiooni vahendusel. Online-meedial on veel palju kasvuruumi, see on väga dünaamiline mudel.

Millised on online-reklaami mõju erinevused USAs ja Euroopas?

USAs on online-meedia ja -reklaami tähtsus suurem ning inimesed sellele ka vastuvõtlikumad, kuid reklaamiturul üldiselt on ka Euroopas näha samu trende – esimesena hammustab kasvav online-reklaami sektor tüki raadioreklaamidest, siis tuleb trükimeedia, samas kui televisiooni- ja välireklaam jäävad enam-vähem samas mahus alles.

Ennustatakse, et kümne aasta pärast on maailmas tänu odavate nutitelefonide ja tahvelarvutite kiirele levikule kolm miljardit uut internetikasutajat. Kui paljud neist kasutavad Facebooki?

(Naerab.) Mulle ei meeldi ennustamine ... Ma ei tea ... Ma loodan, et võimalikult paljud neist.

Kas Euroopa ettevõtted oskavad Facebooki õigesti reklaamimeediumina kasutada?

Üldiselt võib öelda, et seda (ettevõtete Facebooki kasutamist – K. A.) saab väga palju paremaks muuta, kuid see oleneb suuresti konkreetsest ettevõttest. Turundajad ja ettevõtted peavad lähtuma omaenda ärist ja selle sihtgrupist. Edukaks Facebooki-turunduseks tuleb olla loov ning olla valmis pidevalt klientide vastukaja ja kasutajakogemust analüüsima.

Viimasel ajal on Facebookis reklaam muutunud üha nähtavamaks ja minu arvates ka häirivamaks. Kas te ei karda, et see võib kasutajaid segada ja eemale tõrjuda?

See on meile väga tundlik küsimus. Facebook on platvorm, kus inimesed tahavad leida infot oma sõprade kohta ja omakorda oma infot nendega jagada. Selleks et reklaam ei segaks kasutajakogemust, tuleb neid tasakaalus hoida. Me oleme, kuigi üsna vähesel määral, selle kohta kriitikat saanud, kuid minu arvates oleme tasakaalu rikkumisest veel kaugel, samuti katsetame pidevalt uusi lahendusi.

Samas oleneb reklaamide kuvamine ka kasutajast – mõned neist ei näe reklaame peaaegu üldse ja need, kes aktiivsemalt brändidega suhtlevad, näevad rohkem. Samas on ka neile seatud ranged limiidid, mis ei tohiks kasutajat segada.

Meie eesmärk ei ole mitte näidata rohkem, vaid efektiivsemaid reklaame, millest on kasutajatele ka kasu. Kui neil on reklaamidest kasu, siis need reklaamid kasutajaid ka ei häiri, aga kui tegu on spämmiga, siis see neile ei meeldi.

Kas Facebookis paremal äärel asetsevad traditsioonilised nn kuvareklaamid on veel efektiivsed?

Jah, kindlasti on, kuid tuleb meeles pidada, et tegu on täiendavate reklaamidega, need võivad väga hästi töötada koos uudisvoos kuvatavate reklaamide ja sponsorlugudega, kuna uudistevoog muutub nii kiiresti – eriti hommikuti, kui inimesed oma esimesi postitusi teevad. Kümneminutilise kohvipausi järel kuvatakse ekraanil juba täiesti uut infot.

Kas on oht, et inimesed väsivad sotsiaalmeediast ja selle praegu aina kasvav roll võib näiteks viie aasta pärast olla hoopis vähenenud?

Sotsiaalse meedia ja suusõnalise (ingl k word of mouth) turunduse fenomeni tähtsus lähiajal ilmselt ei vähene. Sotsiaalmeedia roll saab väiksemaks muutuda juhul, kui inimestevaheline usaldus väheneb. Lõpuks on need (sotsiaalmeedia kasutajad – K. A.) siiski ju sinu sõbrad – kas sa usaldad oma sõpru viie aasta pärast vähem?

Kui reklaamijad ei kasuta sotsiaalmeediat vääralt ja suudavad luua oma kasutajatega usaldusliku suhte, siis ei vähene ka sotsiaalse turunduse tähtsus.

Briti meedias kirjutati eelmise aasta lõpus sellest, kuidas teiste tehnoloogiaettevõtete kõrval kasutab ka Facebook maksudest hoidumiseks «Double Irishiks» nimetatud skeemi, mis aitab Facebookil liigutada kasumid madalate maksudega Iirimaalt, kus asub suhtlusvõrgustiku USA-välise äri peakontor, maksuvabadele Kaimanisaartele. Kas see vastab tõele? Miks Facebook ei taha Euroopas makse maksta?

Ma ei ole volitatud seda teemat kommenteerima.

(Esitasin meili teel sama küsimuse ka Facebooki Euroopa regiooni avaliku poliitika suhete osakonna juhile Linda Griffinile, kes vastas järgnevalt:

Facebook järgib kõiki Euroopas kehtivaid ettevõtetele kehtivaid regulatsioone. Meie rahvusvaheline peakorter, kus töötab üle 400 inimese, asub Iirimaal ja mitmed väiksemad kontorid pakuvad üle Euroopa tugiteenuseid. Dublin osutus valituks, kuna see on parim koht, kus värvata õigete oskustega töötajaid, kes suudavad kogu Euroopat teenindavat mitmekeelset kõrgtehnoloogilist äri edendada.)

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles