Mootorikütuste hind ilmselt langeb

Bensiini hind.

FOTO: Allikas: Postimees

Need, kellel pole ilmtingimata kohe tarvis oma sõiduki kütusepaaki täis tankida, võiksid veidi oodata, sest müüjad võivad lähipäevil mootorikütuste hindu langetada.

Kuni eelmise esmaspäevani tõstsid suuremad kütusemüüjad mootorikütuste hindu iga nädala alguses neli nädalat järjest. Ühe kuuga on automaattanklates müüdava bensiini 95 hind tõusnud viis senti.

Täna-homme võiks oodata hoopis mootorikütuste jaehindade langust, sest nafta hind tegi eelmisel nädalal suurima nädalase languse alates detsembrist ning ka edaspidiseks prognoositakse languse jätku.

Neljapäeval kukkus nafta hind selle aasta madalaimale tasemele. Nädalaga odavnes must kuld New Yorgi kaubabörsil 2,8 protsenti, 93,13 dollarini, Londonis kolm protsenti, 114,10 dollarini barrel.

Ülisuur laovaru

Hinnalangusel oli terve hulk põhjuseid. Juba kolmapäeval ehk päeval, mil USA keskpank avalikustas jaanuaris toimunud nõukogu koosoleku protokolli, kust nähtus, et võlakirjade ostmise programm võib lõppeda juba sel aastal, kukkus nafta hind üle kahe protsendi. USA keskpanga rahapoliitika, mis on nõrgestanud dollarit ja viinud intressitaseme ülimadalale tasemele, on üks tegureist, mis on toetanud nafta ja teiste toorainete hindu.

Neljapäeval oli järgmine suur hinnalanguspäev. Siis selgus, et töötute hulk kasvas oodatust enam, ja avaldati andmed nafta laovarude kohta, mis on paisunud suurimaks alates 1982. aastast, mil seesugust statistikat pidama hakati.

«Laovarude tase on väga kõrge, ja nõudlus langeb endiselt,» ütles majanduslehele The Wall Street Journal investeerimisfirma IAF Advisors partner Kyle Cooper, kelle sõnul nafta hinna langus jätkub.

«Nafta pakkumine ületab viie viimase aasta keskmist 40 miljoni barreli võrra ning töötlemispoolse nõudluse vähenemise kontekstis hakkab see muutuma koormavaks,» hindab olukorda energeetikakonsultatsioonifirma Ritterbusch & Associates. Ameerika naftainstituudi statistika andmete kohaselt kahanes jaanuaris nõudlus eelmise aasta jaanuariga võrreldes kaks protsenti.

«Mina praegu ei ostaks, sest meil on lähiajal ees mitmed väljakutsed, näiteks sesoonsusest tingitud väike nõudlus,» ütles Reutersile Prantsusmaa suurpanga Société générale tooraineturgude strateeg Jeremy Friesen.

Tagasi üles