Euroopa autotööstuse võitjad ja kaotajad

Tõnis Oja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Fiati tegevjuht Sergio Marchionne ja nõukogu esimees John Elkann avasid Itaalias 30. jaanuaril uue Maserati tehase.
Fiati tegevjuht Sergio Marchionne ja nõukogu esimees John Elkann avasid Itaalias 30. jaanuaril uue Maserati tehase. Foto: SCANPIX

Euroopa autotööstus liigub kahekäigulisel kiirusel. Samal ajal kui Saksamaa autotootjad BMW, Daimler ja Volkswagen raporteerivad rekordkasumitest, heitlevad konkurendid Opel, Peugeot, Renault ja Fiat ellujäämise nimel.

Tööstusharu kohta, mis annab tööd 12 miljonile inimesele, kasutatakse viimasel ajal tihti sõna veri, kirjutab ajakiri Der Spiegel.

Fiati tegevjuht Sergio Marchionne näiteks kaebab, et Saksmaa autotootja Volkswagen tekitab oma allahindlustega konkurentide seas paksu verd. Prantsusmaa majandusminister Arnaud Monterbough lubas, et Prantsusmaa võitleb oma tööstuse eest viimase veretilgani.

Euroopa autotööstus on raskes seisus. Autode müük langes 2012. aastal 17 aasta madalaimale tasemele, võrreldes 2007. aastaga on müük langenud 25 protsenti ning müügi paranemist silmapiiril ei ole.

Opel, Ford, Renault, Peugeut ja Fiat on Euroopas kahjumlikud, tehased töötavad reeglina poole võimsusega. Ford kavatseb sulgeda kaks tehast Suurbritannias ja ühe Belgias, Peugeot sulgeb tehase Pariisi lähedal ning Opel Saksamaal Bochumis.

Mis aga teeb nende ettevõtete olukorra veel halvemaks on asjaolu, et mõnel autotootjal läheb üsna hästi.

Selle nimekirja tipus on Saksamaa tootjad VW grupp, BMW ja Daimler, kes kokku müüvad rohkem autosid kui eales varem. Lisaks tuleb väljapoolt Euoopat Korea autotootja Hyundai.

Vaatamata majanduskriisile Lõuna-Euroopas on globaalne autotööstus kasvav sektor. Nõudlus kasvab Hiinas, Indias, Brasiilias ja veel mitmel turul väljapool Euroopat. Eelmisel aastal müüdi kogu maailmas 70 miljonit sõidukit ning aastaks 2020 kasvab see 90 miljonini.

Selle kasvu pealt on suurimad võitjad Saksamaa ka Korea tootjad, kes on nendel turgudel olnud juba tükk aega.

Lõhe võitjate ja kaotajate vahel kasvab üsna enam, mis jagab Euroopa autotööstuse kaheks. Ühed ettevõtted saavad miljardeid eurosid kasumeid, teised saavad kahjumeid ning neid ähvardab pankrot.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles