Tähtsaim on vabaneda liigsetest lennukitest

Mikk Salu
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Estonian Airi president Jan Palmér kinnitab, et lennufirma on igalt poolt kokku tõmmanud, kõik osakonnad on vähenenud: vähem inimesi, väiksemad palgad, vähem kulusid.
Estonian Airi president Jan Palmér kinnitab, et lennufirma on igalt poolt kokku tõmmanud, kõik osakonnad on vähenenud: vähem inimesi, väiksemad palgad, vähem kulusid. Foto: Liis Treimann

Estonian Airi president Jan Palmér ütleb, et firmal on liiga palju eri tüüpi lennukeid. Esimene eesmärk on vabaneda kahest Embraerist. Tulevikus võiks jääda aga viis ühte tüüpi lennukit.

Mis on Estonian Airi kõige suurem kulu, see kõige suurem takistus, mille tõttu firma raha kaotab?

Estonian Airil oleks optimaalne lennata viie ühte tüüpi lennukiga. Meil on aga eri tüüpi lennukid. Kuna Euroopas on regulatsioonid hästi karmid, siis nõuab iga lennukitüüp erinevat varuosade laovaru, erinevat hooldust, piloote on vaja koolitada erinevatele lennukitele.

Praegu lendame põhiliselt kolme Bombardier CRJ900 lennukiga, lisaks on meil neli Embraer 170 mudelit. Meie esimene eesmärk on kahest Embraerist lahti saada.

Lennunduses on selline mõiste nagu wet-lease. See tähendab, et lennuk renditakse koos meeskonnaga välja – piloodid on reeglina lepingu sees, kabiiniteenindajatega on nii ja naa, sest mõnel pool tahetakse kohalikku keelt oskavaid kabiiniteenindajaid. Sisuliselt oleksime sellega alltöövõtja, lendaksime kellegi teise liine. Nii oleksime kahest Embraerist lahti. Meile jääks kolm Bombardier CRJ900 ja kaks Embraeri.

Ideaal oleks muidugi viis ühte tüüpi lennukit, aga juba eelkirjeldatu oleks samm edasi. Räägime praegu neil teemadel läbi mitme Euroopa lennufirmaga.

(Palmér täpsustab hiljem, et põhimõtteliselt on Estonian Airi käsutuses olevad Bombardierid ja Embraerid võrdsed lennukid, aga praegu paistab, et turul on Embraeridest kergem lahti saada kui Bombardieridest, pealegi on Bombardierid Estonian Airi omad, samas kui Embraerid on liisitud.)

Kas pilootidega on sellest räägitud, et neid võidakse koos lennukitega välja rentida? Kas see tähendab, et nad peaksid minema teise riiki elama?

Jah, see võib tähendada, et nad peavad kolima kasvõi ajutiselt teise riiki. Nendega on räägitud ja nad on uudise hästi vastu võtnud. Arvestagem seda, et teine võimalus on ju tööst ilma jäämine.

Lennukite teemal jätkates – meil on ju veel Saabid. Nende leping lõpeb aprillis. Lisaks sellele seisab meil siin platsi peal üks Boeing 737. Selle liising lõpeb juunis ja ka seda me ei pikenda. Boeing, muuseas, seisab niisama, me ei tee sellele hooldust ega osta varuosi, küll aga maksame liisingut. Kokkuvõttes on nii odavam, kui et seda kuidagi kasutada.

Estonian Airil on palju ajaloolist pagasit, millest tuleb lahti saada.

Millised tähtajad olete seadnud? Millal saab Estonian Air lahti kahest Embraerist, millal on lennufirmal viis ühte tüüpi lennukit?

Suveks tahaks firma puhtaks saada. Aga see oleks siis see esimene variant: kolm Bombardieri pluss kaks Embraeri. Viis ühte tüüpi lennukit on järgmine samm.

Loe edasi Postimees Plussist või paberlehest!

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles