Parts: valitsuse eesmärk on Estonian Air saneerida

Andrus Karnau
, majandusajakirjanik
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Majandusminister Juhan Partsil tuleb vaata et iga päev Estonian Airi tuleviku kohta selgitusi anda. Pildil on ta neljapäeval valitsuse pressikonverentsil.
Majandusminister Juhan Partsil tuleb vaata et iga päev Estonian Airi tuleviku kohta selgitusi anda. Pildil on ta neljapäeval valitsuse pressikonverentsil. Foto: Toomas Huik

Majandusminister Juhan Parts kinnitas, et valitsuse eesmärk on peaaegu täielikult riigile kuuluv lennufirma Estonian Air saneerida. Selleks tuleb riigil rahasüst teha, aga ka ettevõtte võlausaldajail kaotusi kanda.

Kas Euroopa Komisjon on andnud teile teada, milline on konkurentsi peadirektoraadi suhtumine Eesti valitsuse palvesse anda Estonian Airile päästeabi?

Ei.

Mida valitsuskabinet neljapäeval otsustas?

Eelmise küsimuse kohta ütlen, et riigiabiloa menetlemises on Euroopa Komisjon nagu kohus. Riigiabi taotlused on alati mitmeti tõlgendatavad ja loa saamise tõenäosus on erinev. Loa saamise tõenäosus sõltub ka Estonian Airi restruktureerimise kava sisust. Valitsus arutas neljapäeval ettevõtte restruktureerimise kava. Kuulasime infot ja vahetasime mõtteid, kuulasime ära, kuidas on läinud valitsuse antud käibekrediidi (8,3 miljonit eurot – A. K.) riigiabiloa taotlemine, ning arutasime, millised on võimalused. Arutelu jäi pooleli.

Neljapäeval antud teleintervjuust jäi mulje, et te olete väga murelik, sest tõenäoliselt luba ettevõttele 8,3 miljoni euro päästeabi andmiseks ei tule.

Nii ei saa kunagi öelda, kas luba tuleb või ei tule. Peab vaatama, mida ajakirjanik küsis. Arvamusi on erinevaid, loa saamine sõltub väga palju restruktureerimise kava võimalustest. Võimatu on öelda, et riigiabiloa saamine on sajaprotsendiliselt kindel, aga võimatu on ka öelda, et riigiabiloa saamise tõenäosus on null protsenti. Kindlasti tuleb sellega edasi tegeleda, seda oleme teinud viimased kuud ja tööd tuleb jätkata.

Rahvusringhäälingu uudisnupust loen, et ajakirjanik küsis, kas Euroopa Komisjoni signaalid on olnud optimistlikud. Teie vastus on, et pigem mitte. Nii et luba ei tule?

Seda on võimatu praegu üheselt öelda. Loa saamise tõenäosus on erinev, kõik sõltub restruktureerimise kavast, milles on erinevaid võimalusi, mis suurendavad loa saamise tõenäosust. Vastuseks teie küsimusele: see on subjektiivne küsimus, mida nimetada Euroopa Komisjoni signaalideks. Kui üldiselt rääkida, siis Euroopa Komisjon ei taha luua põhjendamatuid ootusi.

Kui palju te saate rääkida restruktureerimiskavast, millest ei ole avalikkusel väga palju teada? Millised on variandid, mille vahel valida?

Täpselt sama vastus, mis neljapäeval valitsuse pressikonverentsil: restruktureerimiskava on tervik. Avalikkust on huvitanud lennufirma töö maht ja põhimõtted, aga see on avalikkusele teada. Estonian Air hakkab tööle väiksemas mahus, aga mis puudutab ettevõtte konkurentsivõimet ja kuluefektiivsust, mis on ettevõtte tegevuse pikaajalise kestlikkuse kesksed küsimused, siis neid näitajaid ma ei hakka ütlema. See on ettevõtte ärisaladus.

Kui palju lennufirma valitsuselt raha vajab?

See sõltub restruktureerimiskava täpsustamisest, mida ka ministeerium praegu analüüsib. Rahavajaduse suurusjärk on pigem välja öeldud arvude madalamas otsas (Estonian Airi nõukogu esimees Erkki Raasuke ütles detsembris, et 50–70 miljonit eurot – A. K.), aga ka see võib muutuda.

Üks restruktureerimiskava osa on töö võlausaldajatega. Ka võlausaldajad peavad aru saama, et nendest sõltub, kas restruktureerimiskaval on perspektiivi või mitte. Sellest omakorda sõltub kapitalivajadus. (Estonian Air peaks tagastama 2014. aastal SASile kaheksa miljoni euro suuruse laenu ja peale selle SASi mõneprotsendise vähemusosaluse välja ostma – A. K.)

Estonian Airi rahavajadus ei ole üks lõplik summa, vaid sõltub reaalse elu erinevatest isikutest, see selgub täpselt siis, kui rahapanemise aeg kätte jõuab, aga töövariandi suurusjärk on meediast läbi käinud.

Estonian Airi võlgade vähendamisest või pikendamisest pole varem avalikult räägitud.

See on restruktureerimiskava elementaarne osa.

Kui suur on tõenäosus, et Estonian Air õnnestub kasumlikult tööle panna?

Ettevõtte saneerimine on valitsuskabineti esimene eelistus.

Järelikult on lootust?

Muidugi!

Kui saneerimine on esimene variant, siis järelikult on ka variant, et ettevõte tuleb likvideerida?

Ma ei saanud küsimusest aru.

Kuidas Estonian Airi likvideerimine välja näeb?

Mis küsimused need on? Meil on variandid laual, me töötame ka alternatiivsete lahendustega, meie lähtekoht on see, et meil oleks lennuühendused. Mis küsimus see on, et kuidas näeb välja likvideerimine? Meie eesmärk on ettevõtte saneerimine.

Ja te usute, et see on võimalik?

Me keskendume praegu sellele, millest rääkisin, ja alternatiivsed lahendused tulevad siis, kui on selge, et meie eelistused ei tööta enam.

Kokkuvõttes on Estonian Airi päästmise võtmed Brüsselis konkurentsi peadirektoraadis?

Firma päästmise võtmed on alati firmas.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles