787 Dreamliner – Boeingu halb unenägu

Tõnis Oja
, majandusajakirjanik
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Hiljutised intsidendid tekitasid küsimuse Boeing 787 Dream­lineri ohutuse kohta.
Hiljutised intsidendid tekitasid küsimuse Boeing 787 Dream­lineri ohutuse kohta. Foto: Boeing

Kolm aastat viibinud uue põlvkonna reisilennukite Boeing 787 Dreamliner ebaõnnestumised jätkuvad. Möödunud nädalal ilmnesid mitmel lennukil rikked, mida hakkas uurima ka USA lennundusamet.  Kõige eelduse kohaselt peaks Boeing mööduma Airbusist ja saama maailma suurimaks lennukitootjaks selle kuu lõpus, kirjutas The Wall Street Journal.

Nagu sellest oleks vähe, et esimeste Boeing 787 Dreamlinerite üleandmine venis üle kolme aasta, kostitas eelmine nädal praegu veel maailma suuruselt teist lennukitootjat mitme äpardusega: kütuseleke, lennuki pidurdamist takistanud arvutiprobleem ja kõige tipuks arvuti akust põhjustatud tulekahju lennuki sabaosas.

Õnneks puhkes tulekahju siis, kui lennuk oli maa peal. Kaitse- ja lennukitööstusele spetsialiseerunud investeerimisfirma Agency Partners analüütik Nick Cunningham ütles ajalehele Financial Times, et juhul kui põleng oleks toimunud lennu ajal, oleksid tagajärjed võinud olla väga tõsised. Suurema osa spetsialistide hinnangul midagi katastroofilist lennuki ohutusega siiski lahti ei ole.

Investeerimispanga Bernstein analüütik Doug Harned ütles, et väikesed probleemid on uute lennukite puhul üsna tavalised ja isegi kui 787s tuleb midagi ümber teha, on kahju tunduvalt väiksem kui Airbus A380 puhul, millel 2010. aastal plahvatas mootor. Analüütiku hinnangul läks see Airbusile maksma üle saja miljoni Briti naela ehk120 miljonit eurot. Ka USA transpordiminister Ray LaHood ütles end uskuvat, et 787 Dreamliner on ohutu.

Praeguseks on Boeing lennufirmadele toimetanud 49 lennukit, pooled neist on läinud Jaapani suurtele lennufirmadele Japan Airlines, kelle lennukitega intsidendid toimusid, ja All Nippon Airways.

Cunninghami hinnangul peab Boeing Dreamlineri arendus- ja muude kulude tasategemiseks müüma 2000 lennukit, mis peaks juhtuma 2020. aastate teisel poolel.

Kava järgi pidanuks Dreamlineri pidulik tutvustustseremoonia toimuma 8. juulil 2007 ja esimene 787 lennule suunduma sama aasta augustis. Kuupäeva valikuks oli selle esitamine Ameerika moodi ehk kuu-päev-aasta (7/8/7). Tegelikult jõudsid esimesed lennukid klientide kätte alles 2011. aasta novembris.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles