Kas pühade ajal peavad ka poed puhkama?

Anu-Mall Naarits
, Marketingi Instituudi juhataja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Marketingi Instituudi juht Anu-Mall Naarits .
Marketingi Instituudi juht Anu-Mall Naarits . Foto: Erakogu

Marketingi Instituudi juht ja konsultant Anu-Mall Naarits arutleb selle aasta esimeses turunduskommentaaris, kas oleks mõistlik teatud suurematel kaubanduskeskustel, muuseumidel jt inimestele huvipakkuvatel asutustel olla avatud ka pühade ajal. Naaritsa sõnul on ostlejate ootused selleks ilmselgelt olemas, kuid kindlasti tuleb ettevõtjail seda otsust kaaluda ka oma töötajate rahulolu silmas pidades.

Oleme ilmselt juba harjunud, et teatud suurtel pühadel on kauplused kinni. Sel aastavahetusel oli Tallinnas enamik tööstuskaupadega kauplevaid poode, sealhulgas suured kaubanduskeskused, suletud nii 25.detsembril kui 01.jaanuaril. Samas on aga vabad päevad paljudele inimestele heaks võimaluseks sisseoste teha.

Kuigi me teame, et nii Euroopas kui Ameerikas on kauplused kinni meistki palju sagedamini, sest nii ametiühingud kui kirikud on neis ühiskondades oluliselt jõulisemalt kanda kinnitanud, tasuks ehk Eesti kaupmeestel korraks mõelda, mis puhul on pühade ajal uste lahti hoidmine mõistlik.

Sellele mõttele tulin, kui külastasin 25.detsembril Ülemiste keskust ja märkasin kümneid inimesi, kes imetlesid kaupu suletud võrede ja vaateakende kaudu. Kuigi detsember on teadupoolest kaubanduse kõrghooaeg, kus võidakse teenida ka enamus aastakasumist, jäi mulle mulje, et tegelikult jaguks ostjaid ka nendesse jõuludejärgsetesse päevadesse. Lisaks turistidele on meie elanikkonna hulgas suur rahvusgrupp, kes tähistab jõule meist erineval ajal ning nende jaoks on 25. detsember üsna tavaline päev.

Mäletan ühte konsultanti, kes juhtis aastate eest meie tähelepanu sellele, et Tallinna vanalinn on pühade ajal inimesi täis, kõik kauplused aga suletud. Et kui ükskõik, missugune pood avaks vanalinnas  oma kaupluse uksed, voolaks paljud tänulikult sinna. Selle soovituse kuuldavõtmine aitas vanalinna kaupluste kuukäibe numbreid märgatavalt tõsta ja pani meid mõtlema sellele, kas ikka iga punane päev kalendris peaks tähendama automaatset poodide sulgemist või mitte.

Kuid pühad pole vaid ostlemiseks hea aeg. See on ka perega muuseumides ja meelelahutusasutustes käimiseks sobilik aeg. Nii kahju, kui ka pole, märkame me, et just sel ajal on oma uksed sulgenud ka paljud muuseumid. Näiteks Vabaõhumuuseumi kodulehel seisab, et jõulupühade paiku ollakse kinni lausa neljal päeval: 24., 25., 31. detsembril ja 1. jaanuaril. See on tavaline.

Kuid me pole maailmas ainsad, kelle ees see teema on tõstatunud. Viimastel aastatel on klientide poolne surve (kui nemad ei tahaks veeta aega poes, ei hoiaks poode ju ka keegi lahti) ahvatlenud oma käitumist muutma paljusid Ameerika jaekaubandusettevõtteid, kes on traditsiooniliselt aastakümneid jõulude ja tänupühade ajal suletud olnud. Näiteks on seda teinud McDonalds, kes on soovitanud oma frantsiisirestoranidel olla ka jõuluõhtul avatud, et teenida keskmiselt 5500 dollarit restorani kohta lisaks. Mõistagi on tänupühad ja jõulud neis ühiskondades sedavõrd tähtsad, et iga töötaja, kes peab pidulaua tagant puuduma tänu tööandja kliendisõbralikkusele, tunneb sellest suurt tuska ja mõtleb ehk isegi töökoha vahetamisele. Närune jaekaubanduses makstav lisaraha ei kompenseeri paljude jaoks kodust eemal veedetud pühasid, kostub meretagustest kommentaaridest.

Ma olen kaugel soovitamast, et kõik tööstuskaupade kauplused peaks iga ilmaga ja alati lahti olema, kuid kindlasti on neid kohti, mis seda kaaluda võiks. Kodulehti sirvides märkasin näiteks, et Stockmann oli 25.detsembril lahti, samal ajal kui suured hüpermarketid nagu Ülemiste, Rocca al Mare ja Kristiine suletuks jäid. Ju on selle taga äriline kaalutlus.  Seevastu 1.jaanuaril olid suletud kõik kohad, mis suletud olla said.  Kas on see seetõttu, et nii on tavaks või seetõttu, et töötajate rahulolematus ei kaalu üle vastutulekut klientidele- keeruline öelda. Kuid isiklikult soovitaksin jaekaubanduses tegutsevatel ettevõtjail kõiki neid aspekte siiski vähemasti kaaluda, enne kui jaanipäeval, jõuludel või uuel aastal taas uksi sulgema hakkate.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles