2013: Hiina autotoodang edestab Euroopa

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Autotööstus.
Autotööstus. Foto: SCANPIX

Alanud aastal toodab Hiina esmakordselt rohkem autosid kui Euroopa – märkimisväärne verstapost, mis rõhutab Euroopa autofirmade väljakutseid ja raskusi.

Nagu näitab viie uuringufirma poolt Financial Timesi jaoks tehtud prognoos, valmib Hiinas 2013. aastal 19,6 miljonit autot, Euroopas aga 18,3 miljonit.

Hiina tõus on seda märkimisväärsem, et Euroopat puudutavatesse prognoosidesse on kaasatud ka ELi-välised riigid nagu näiteks Venemaa ja Türgi.

Autotööstuse esindajate andmetel edestas Euroopa Hiinat 2012. aastal paraja varuga (näitajad vastavalt 18,9 miljonit ja 17,8 miljonit autot).

Prognoosid põhinevad konsultatsioonifirmade IHSi, LMC Auto ja PwC ning investeerimispankade UBSi ja Credit Suisse’i hinnangutel.

Globaalsele autotööstusele ennustatakse vaid väikest 2,2-protsendilist kasvu, mis kahvatub 2012. aasta 4,9 protsendi kõrval.

Autotööstuse globaalsed müüginumbrid on ligikaudu 1,3 triljonit dollarit aastas ning seetõttu on tegemist arvestatava suunanäitajaga maailmamajanduse arengu osas.

Laekunud andmetest nähtuvalt valmib 2013. aastal Euroopas vaid veidi üle viiendiku maailma autodest – tunduvalt vähem, kui 2001. aasta 31 protsenti. 1970. aastal oli Euroopa päritolu praktiliselt iga teine auto, mis maailmas valmistati.

Euroopat peetakse globaalse autotööstuse hälliks viitega aastale 1885, mil ilmavalgust nägi Saksa leiutaja Karl Benzi kolmerattaline iseliikuv sõiduvahend.

Hiinas osutub alanud aasta autotoodang ilmselt 10 korda suuremaks kui 2000. aastal, mil osakaal üleilmsest tootmisest oli vaid 3,5 protsenti. 2013. aastal on vastav protsent tõenäoliselt 23,8.

Euroopa autotööstuse allakäik tuleneb müügi järsust kukkumisest 2008-2009 aastate finantskriisi kiiluvees, mis on põhjustanud tõsiseid raskusi mitmetele suurtele autotootjatele – eriti prantslaste PSA Peugeot Citroënile, mis kärbib ligi 10 000 töökohta ning valmistub 7 miljardi euro suuruseks riigiabi paketiks.

Tormideks valmistuvad isegi tugevad Euroopa tegijad. BMW tegevjuht Norbert Reithofer ütles, et tingimused autode müümiseks Euroopas saavad 2013. aastal olema «väga väljakutseterohked».

Volvo Carsi tegevjuht Håkan Samuelsson ütles, et Euroopa autoturu puhul «ei jää üle muud, kui palvetada».

Copyright The Financial Times Limited 2012 

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles