Colliers: investeerimisturgu ähvardab ülekuumenemise oht

Kalev Aasmäe
, majandusajakirjanik
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
SAKALA01:   : VILJANDI, EESTI, 16OCT12
Kaubanduskeskus,. Uku keskuse ehitus.

er/ Foto ELMO RIIG/ SAKALA
SAKALA01: : VILJANDI, EESTI, 16OCT12 Kaubanduskeskus,. Uku keskuse ehitus. er/ Foto ELMO RIIG/ SAKALA Foto: Elmo Riig / Sakala

Colliersi analüütikute koostatud igakuisest ülevaatest ilmneb, et hetkel on aktiivseimateks turgudeks kaubanduspindade turg ning investeerimisturg. Mõlema puhul on käimas aktiivne turutegevus, kuid on oht, et liiga agressiivse tegevuse tulemuseks on ülekuumenemine.

Investeerimisturul on üldist majanduskliimat ja turu suurust arvestades Colliersi hinnangul aktiivselt tehinguootel liiga palju investeeringuobjekte. Osad müüjad tunnetavad turuolukorda väga aktiivsena ja müügiks atraktiivsena, mistõttu on nad oma pakutava kinnisvara selgelt ülehinnanud.

Selle olukorra taustal on pangad ettevaatlikud ja karmistanud oma laenupoliitikat.

Colliersi hinnangul on aktiivses müügifaasis olevate kinnisvarainvesteeringute kogumaht vähemalt 250 miljonit eurot. Võrdluseks võib tuua, et  2011. aasta tehtud tehingute maht oli 250 miljonit eurot ja 2012. aasta esimese üheksa kuu jooksul on tehinguid tehtud juba enam kui 150 miljoni euro väärtuses.

Büroopindade turul  on endiselt puudus A ja B1 klassi büroohoonete pindade järele – seda nii suurenenud nõudluse kui ka uute hoonete puuduse tõttu. B2 ja C klassi büroohoonetes on vakantsete pindade arv eelnevatele vastupidiselt hoopis kasvamas.

Lao -ja tööstuspindade turul on praegu esiplaanil logistikaettevõtted, mis laienevad ja otsivad uusi ja suuremaid pindasid. Siinkohal võib laienemine seisneda mitte ainult kinnisvara, vaid kogu äri üle võtmises. Positiivse arengu peamiseks põhjuseks on suurenenud sisetarbimine ja kasvavad jaemüüginäitajad.

Kaubanduspindade turul jätkub võidujooks nii toidupoodide kui ka kaubanduskeskuste vahel, kus järjepanu tuleb uudiseid uute arenduste ja laienduste kohta.

«Kaubanduskeskuste puhul võidavad tõenäoliselt värskete ideede ja uute kontseptsioonidega suuremad keskused ning väiksemate keskuste tähtsus hakkab vähenema. Kuna kõik jaemüüjad võitlevad põhimõtteliselt samade asukohtade ja projektide pärast, siis on agressiivne laienemine mõjutanud ka maa hinda, mis võib mingil hetkel tasuvate arenduste jaoks liiga kõrgele kerkida,» kommenteeris Colliersi investeeringute ja hindamise juht Margus Tinno.

«Üldiselt on aga hetkeseis kaubanduspindade turul üsna vastuoluline, kuna tarbijausaldus ei toeta sellist agressiivset arengut, eriti esmatarbekaupade võtmes ning mitmed jaemüüjad ja üürileandjad on tunnistanud, et see ei ole jätkusuutlik. Samas ei taha keegi olla esimene, kes oma plaanide osas järele annab,» lisas ta.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles