Hiina autod valguvad välismaale

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Hiina lipp
Hiina lipp Foto: SCANPIX

Kõigi eelduste kohaselt ületab Hiina autoeksport tänavu esmakordselt 1 miljoni sõiduki lati – konkurents koduturul karmistub ning paljude jaoks on kergem saada oma kaubast lahti näiteks Iraanis ja Iraagis.

Koos sisemajandusega on kaotanud kiirust ka Hiina autoturg, viimase aastaga on sõiduautode müük kasvanud kõigest 6,9 protsenti.

Eriti rängalt on saanud räsida kodumaised autotootjad, mis on jäetud ilma riiklikest maksusoodustustest – kaotades turuosa USA, Euroopa ja Korea rivaalidele.

Koguseliselt on Hiina autotootjate käes alla 30 protsenti kodusest autoturust.

Otsides olukorrast väljapääsu rõhuvad Hiina autotootjad ekspordile maailma vähematraktiivsetel autoturgudel: kolmes esimeses kvartalis on Hiina peamised eksportturud olnud Alžeeria, Iraak, Iraan, Venemaa ja Tšiili.

Oktoobri lõpu seisuga ületas tänavune Hiina autoeksport 2011. aasta kogutulemused, oktoobris kasvas sõiduautode eksport aastatagusega kõrvutades 43 protsenti.

«Hiina autotootjad ründavad turgusid, kuhu rahvusvahelised tegijad üldiselt ei kipu. Seal on võimalik kasvu saavutada ja liigsetest varudest vabaneda,» ütles IHS Automotive’i analüütik Shanghais Namrita Chow.

Kui mõned märkimisväärsed erandid välja arvata – nagu Great Wall Motors, mis on tuntud oma ontlike maasturite poolest – sihivad Hiina autotootjad eksporditurgude hinnaskaala alumist osa. Valikut neil pole, kuna teiste segmentide tarvis puuduvad lihtsalt tooted.

Pärast kümnendite-pikkust odavate ja kehva kvaliteediga toodete eksporti – ja mitmeid skandaale surmajuhtumeid või vigastusi põhjustanud Hiina loomatoidu, hambapasta ja teiste toodetega – seisavad Hiina tootjad paljudes sektorites silmitsi küsimusega: kuidas kummutada Hiina toodete kehva kuvandit?

Üks maailma suurimaid kodumasinatootjaid Haier on probleemi vähemalt osaliselt lahendanud sellega, et võttis endale nime, mis kõlab pigem saksa- kui hiinapäraselt – kuid see strateegia ei pruugi kõigi puhul toimida.

Suurim Hiina autoeksportija on Chery, mis müüs tänavu esimese kümne kuuga piiri taha 165 000 sõidukit. Firma pressiesindaja sõnutsi annab eksport 30 protsenti nende müügist, kõige hoogsamalt haaratakse välismaal Chery odavmudeleid.

Copyright The Financial Times Limited 2012

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles