Lihtsad viisid «ei» ütlemiseks

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: SCANPIX

Vahest näib, et teha on tohutult palju, kuid aega on liiga vähe. On olemas hulk nippe ja nõuandeid, kuidas suurendada produktiivsust, kuid minu meelest on kõige tähtsam oskus öelda «ei», kirjutab väikeettevõtjate nõustaja Marla Tabaka inc.comis.

Mõnikord tuleb öelda «ei» endale, mõnikord töötajatele, sõpradele ning isegi klientidele. Kuid kuidas öelda ära oma emale, kui ta helistab kõige pingelisemal ajal ja tahab lihtsalt natuke lobiseda? Või kliendile, kes eeldab, et sa teeksid lisatööd ilma lisarahata? Ja kuidas öelda «ei» nendele lugematutele lahedatele ideedele, mis sulle pähe kargavad, segades sind kõige olulisemale keskndumast?

Väike vihje - «ei» saab öelda ka ilma seda sõna välja ütlemata. Siin on kolm lihtsat juhist, kuidas oma elu lihtsamaks muuta.  

Ära vasta kohe. Kui keegi palub sul teha midagi, mis ei ole sulle hetkel kõige tähtsam, siis ütle talle, et tuled selle teema juurde hiljem tagasi. Võta natuke aega, et asja mõttes kaaluda, enne kui midagi vastad.

Isegi kui palutakse väikest asja, võib see sinu graafiku segamini paisata. Kas see asi on seda väärt? Sul on õigus ära öelda ja kui sa näed «ei» ütlemise positiivseid tulemusi, on sul edaspidi lihtsam seda väikest sõna öelda.

Otsi loovaid lahendusi. Mõnikord me ütleme «jah» ainult sellepärast, et olla kena. Kuid vastates eitavalt, ei tähenda see sugugi, et sa poleks kena inimene, see tähendab lihtsalt, et sul on prioriteedid ja piirid. Kui keegi tuleb teie juurde mingi palvega, mis ajaks teie plaanid ja ajakava sassi, siis vasta talle vaid osaliselt jah või paku mõnd muud lahendust. Ei-ütlemine ei tähenda seda, et teema juurde ei võiks kunagi tulevikus tagasi pöörduda.

Võta asja lihtsalt – pole vaja pikki selgitusi ega vabandusi. Sa ei pea vabandama selle eest, et teed seda, mis on oluline sinu ärile. Piisab täiesti lühikesest selgitusest, enamik inimesi austab sind selle eest. Anna vastus sõltuvalt sellest, mis tüüpi küsija on: kui ta on otsekohene, siis anna ka vastus lühike ja otsene, kui ta on aga rohkem emotsionaalsemat tüüpi inimene, siis kasuta kaastundlikumat tooni.

Pikad selgitused ja vabandused pole head seetõttu, et võivad küsijale mõjuda just vastupidiselt - ta hakkab sulle rohkem peale käima, samuti paneb pikk selgitamine sind ennast kahtlema oma otsuse õigsuses.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles