Euroopa autotööstus läheb remonti

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Genfi autonäituse esimene päev.
Genfi autonäituse esimene päev. Foto: Reuters/ScanPix

Vana kontinendi automeistrite tõehetk on käes. Sel nädalal teatas Ford Motor koguni kolme tehase kinnipanekust: kaks Inglismaal ja üks Belgias.

Kokku kaob seeläbi 6000 töökohta. Veidi varem paljastasid PSA Peugeot Citroën ja General Motors plaani panna kinni kaks suurtehast, ühe Prantsusmaal ja teise Saksamaal.

Koondamiste laine taga on kivina kukkuv sisenõudlus, põhjuseks euroala majanduse mandumine.

Kuid kriis on pööranud rambivalguse ka tööstusharu kroonilisele ületootmisele, mis mõnede allikate hinnangul on koguni 3 miljonit (autot).

Ühesõnaga: liiga suur hulk autosid ajab taga liiga väikest klientide parve.

Niru ja nutuse seisu eest ei ole Euroopa valitsustel kedagi süüdistada peale iseendi. 2009. aasta languse päevil otsustasid poliitikud anda tootjatele madala intressiga laenusid ja «romudotatsioone», nõudes looritatult kuid sõnaselgelt vastutasuks seda, et tehaseid mitte mingil juhul kinni ei pandaks – olgu nood siis majanduslikult tasuvad ja põhjendatud või mitte.

Võrdluseks: General Motorsi ja Chrysler riigiabi tingimuseks USAs olid just nimelt ümberkorraldused. Ja tulemus? Mõlemad grupid on tänaseks kasumis ja värbavad uusi töölisi.

Mõned tootjad loodavad, et tagaistmelt hüppab rooli taha Euroopa Komisjon ja võtab ületootmise kärpimise oma südameasjaks. Mis viiks meid mälestustes tagasi 1980ndate algusse, mil Brüssel midagi sellist tõesti korda saatis: Viscount Davignon aitas Euroopa terasetootjail vähendada võimsust 20 protsenti. Need ajad on aga möödas.

Ja nagunii on kasumlikud tegijad nagu sakslaste Volkswagen kinnitanud, et nemad sellist mängu kaasa ei mängiks.

Ainus lahendus on lasta firmadel ise ja eraldi oma ümberkorraldusi teha. Turujõud juba toimivad: tootjad, kes tänavu tehaste sulgemisest teatavad, lõikavad oma Euroopa-kärbetest ka kõige rohkem kasu.

Loomulikult tahaksid valitsused selle valuliku protsessi piina leevendada. Aga nad ei tohiks toppida oma nina(sid) tööstuslike otsuste hammasrataste vahele.

Esimesed märgid pole just julgustavad. Prantsuse kabinet pakkus PSA finantseerimisosakonnale välja riigigarantii. Kuid nõuab vastutasuks, et firma nõukogus saaks tooli sõltumatu liige, kelle kinnitab valitsus.

Sellised katsed juhtimisotsuseid mõjutada näitavad, et minevikust pole midagi õpitud. Pigem võiksid valitsused pakkuda koondatud töötajatele ümberõppe programme ja töötushüvitisi.

See aitaks autotööstusest väljapudenenud inimestel uut ja stabiilsemat tööd leida.

Euroopa autotööstuse remont tuleb pikk ja kapitaalne. Valitsused peavad vältima kiusatust pidurile vajutada.

Copyright The Financial Times Limited 2012

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles