Millal vallandada tipptegija, kes rikub su ettevõtte kultuuri

Vampiir.

FOTO: SCANPIX

Axcess Wordlwide asutaja ja president Eric C. Sinoway kirjutab HBRis juhi ühest raskeimast otsusest – millal on õige aeg vallandada tipptegija, kes ei sobi sinu ettevõtte kultuuriga.

Minul ja mu äripartneril oli vaja teha keeruline otsus. Üks meie tipp-produtsentidest mõjutas meie ettevõttekultuuri ebasoovitavas suunas, kuid just tugev ja sisukas ärikultuur oli aga see, mida pidasime oma ettevõtte suurimaks varaks. Kas peaksime seda töötajat jätkuvalt toetama ja premeerima teda suurepäraste töötulemuste eest või peaksime ta lahti laskma?

Uus inimene näitas suurepärased töötulemusi kohe palkamise päevast peale. Kuid ta tegi seda viisil, mis ei olnud kooskõlas meie ärikultuuriga. See dilemma meenutas mu mentori, Harvardi ülikooli professori Howard Stevensoni sõnu: «Hea ärikultuuri säilitamine on nii oluline, et see trumpab isegi strateegia üle». Lõime Howardiga klassifikatsiooni, kuidas tunda ära inimesi, kes aitavad su organisatsioonikultuuril edeneda ja neid, kes seda hävitavad:

Staarid. Nemad on töötajad, kes teevad «õiget asja õiget moodi». Ehk et viisil, mis toetab ja edendab organisatsiooni kultuuri.

Kõrge potentsiaaliga töötajad. Nemad on need, kelle käitumist me väärtustame. Nad teevad asju küll õigesti, kuid nende oskused vajavad lihvimist, nad vajavad veel koolitust ja tuge. Sellistel töötajatel on suur potentsiaal saada «tähtedeks».

Zombid. Nad ei joondu oma käitumises organisatsiooni järgi ja nende töötulemused on keskpärased. Nad ei loo eriti lisaväärtust, aga otseselt just ei lõhu ka midagi.

Vampiirid. Nemad on reaalne oht organisatsioonikultuurile. Neil on suurepärased töötulemused, aga nad teevad on tööd viisil, mis ei ole kooskõlas organisatsiooniga. Kuna nad saavad hästi hakkama, on neil ka mõjuvõimu ümbritseva suhtes. Neile tekivad järgijad – zombid, kes soovivad paremaid töötulemusi. Varsti on sul ühe vampiiri asemel terve armee vampiire ja zombisid, kes hakkavad ohustama kõrge potentsiaaliga töötajaid ja staare.

Kui me äripartneriga olime mõtestanud oma uue töötaja tegevuse lahti nendes kategooriates, mõistsime kohe lahendust. Meie töötaja oli ärikultuuri mõistes vampiir! Ja sõltumata tema töötulemustest lõpetasime me töölepingu.

Tagasi üles