Eesti Energia kasutab kahtlasi müügivõtteid

Andrus Karnau
, majandusajakirjanik
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Eesti Energia klienditeeninduse kõnekeskuses käis eile agar töö.
Eesti Energia klienditeeninduse kõnekeskuses käis eile agar töö. Foto: Peeter Langovits

Eesti Energia üritab iga hinna eest meelitada inimesi sõlmima pikaajalist fikseeritud hinnaga lepingut, mille katkestamine võib maksma minna sadu eurosid. Asjatundjad peavad firma müügivõtteid kahetsusväärseks.


Konkurentsi- ja tarbijakaitseamet kaaluvad praegu, kas energiafirma müügivõtted on ka seaduserikkumine. Eesti Energia jääb ka monopoliõiguste kadumise järel tulev aasta algul turgu valitsevaks ettevõtteks.

Aasta lõpus kallim

Postimehele on teada vähemalt üks juhtum, kus Eesti Energia telefonimüüja püüdis jõuliselt veenda klienti tähtajalist fikseeritud hinnaga lepingut sõlmima. «Kui te kohe lepingut ei sõlmi, siis aasta lõpus on hind veel kõrgem,» rääkis ta.

Selline kogemus on ka riigikogu liikmel Marika Tuusil, kui Eesti Energia üritas pensionäride koosolekul, kus esialgu oli kavas vaid tutvustada elektribörsi toimimist, hakata kohe ka vanuritega lepinguid sõlmima. Tema sõnul oli eelmisel nädalal Paides pensionäride päevale palutud Eesti Energia töötajal kaasas kaks abilist, kes olid valmis kohe paberid ära täitma. Tuus ütles, et elektrituru avanemine on keeruline ja segaduses vanainimesi on lihtne ära rääkida.

Eesti Energia hakkab lähiajal elektrimüügilepinguid pakkuma ka postkontoreis, kus sõlmida saab vaid tähtajalist fikseeritud hinnaga lepingut. Teistel elektrimüüjatel postkontorimüügile ligipääsu pole.

Energiafirma põhjendab postkontoreis vaid fikseeritud hinnaga lepingu pakkumist sellega, et postitöötajad polevat võimelised klienti teiste pakettide müügil nõustama. Peale kindla hinnaga paketi pakub firma ka börsihinnast sõltuvat paketti ning paketti, kus pool hinnast on fikseeritud ja teine pool sõltub börsihinnast.

Konkurentsiameti juht Märt Ots ütles, et Eesti Energia iseteenindusportaal annab ebaprofessionaalset nõu. Nimelt pakkus portaal esimese valikuna tema suvilale kolmeaastast kindla hinnaga paketti.

Suvilas on Otsa sõnul aastane elektritarbimine sedavõrd väike, et elektrimüüjat pole vaja valida, sest suvilas on kõige otstarbekam kasutada üldteenust (võrguettevõtja poolt müüdav börsihinnaga elekter, milleks lepingut pole vaja).

Andma nõu

Ots märkis ka, et turu avamisel peaksid elektrimüüjad andma inimestele nõu ja pakkuma valikuid, kuid Eesti Energia surub kodulehel vaikimisi esimeseks valikuks kolmeaastase paketi. «Tarbijale jääb mulje, et tuleb leping sõlmida, tuleb hind fikseerida,» ütles ta. «Kolmeaastaste lepingute sõlmimine pärsib konkurentsi teket, sest turule jääb valikuid tegema väga vähe kliente.»

Tähtajalise lepingu katkestamise trahv on Eesti Energia teatel 20 protsenti prognoositavast elektritarbimisest. Nii võib kolmeaastase lepingu katkestamine kaasa tuua sadadesse või suurema tarbimisega kodu puhul ka tuhandetesse eurodesse küündiva trahvi. Ots ütles, et ametnikuna ei saa ta hinnata, kas nii suur trahv on põhjendatud, kuid inimesena tundub talle see põhjendamatu.

Tarbijakaitseameti juht Andres Sooniste märkis, et pikaajaliste lepingute katkestamise trahv on elektrituru avanemisega lepingute sõlmimisel praegu kõige suurem probleem. Tema sõnul kompab Eesti Energia müügitöö hea tava piire.

Eesti Energia juhatuse liige Margus Rink põhjendas kliendi trahvimist sellega, et Eesti Energia on teinud kulutuse ja müüdava elektri koguse broneerinud ning loobumise korral peab firma tegema kulutusi broneeritud energiavoost lahtisaamiseks.

Eesti Energia müügidirektor Sten Argos ütles, et lepingu lõpetamise trahvi ei küsita, kui klient näiteks ära kolib. Ta lisas, et firma pakub kliendile kõige soodsamat hinda ja praegu on kõige soodsam kolmeaastane fikseeritud hinnaga leping.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles