Levinuimad põhjused, miks alustavad ärid lörri lähevad

Kristina Traks
, majandusajakirjanik
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: SCANPIX

Ainult iga teine uus ettevõte on elus ka viis aasta pärast asutamist. Ettevõtja väsimine ning esialgse õhina kadumine on üks peamisi põhjusid, miks ärid varsti pärast alustamist kinni pannakse. 

Start-up mentor Martin Willing toob Entrepreneuris välja kümme kõige tavalisemat põhjust, miks algajad ettevõtjad ebaõnnestuvad.

Pole kirjalikku äriplaani. Ära usu seda müüti, et äriplaan ei maksa midagi ning et selle kirjutamine on ajaraiskamine. Plaani kirja panemine on parim viis tegelikult ka aru saada, kuidas oma idee äriks muuta.

Kasumit ei tule. Isegi MTÜ peab saama tulusid või vähemalt annetusi kulude katteks. Kui sa pakud toodet tasuta või maksad igale müüdud tootele peale, siis on võimatu kasvada. Sul võib ju olla lahendus, kuidas lahendada maailma näljahäda probleem, kuid kui sinu klientidel ei ole raha, siis äri kaua ei kesta.

Piiratud ärivõimalused. Mitte igast heast ideest ei saa veel suurepärast toodet ja läbimurret äris. Sellest on vähe kasu, kui sa kirglikult usud oma tootesse ja arvad, et kõik seda vajavad. See ei pane inimesi sinu pakutut ostma. Sõprade ja sugulaste hinnangud ning arvamused on toredad küll, kuid erapooletut turu-uuringu annab rohkem infot.

Pole juhivõimeid. Kui noored ettevõtjad tulevad minu juurde oma «miljoni dollari ideega», pean neile kahjuks ütlema, et idee üksinda ei ole veel väärt midagi. Kõik on kinni juhtimises. Kui sinu jaoks on ebamugav raskete otsuste tegemine ja riskide võtmine, siis ei tule sul juhiroll hästi välja.

Liiga palju konkurente. Kui konkurendid puuduvad, on see kui punane lipp – see tähendab, et pole turgu. Kuid kui leiad nt Google`i otsinguga 10 või rohkem konkurenti, siis tähendab, et selle ala vastu on huvi. Pea meeles, et ka näiliselt uinunud gigandid võivad ärgata. Ja ära eelda, et Microsoft või Procter & Gamble on liiga suured ja aeglased, et nende pärast peaks muretsema.

Intellektuaalse omandi küsimus. Kui kavatsete kaasata investoreid või konkureerida jätkusuutlikult oma valdkonna hiiglasega, peab kaitsma oma intellektuaalset omandit. See puudutab patente, kaubamärke, autoriõigusi ja ärisaladusi. Sageli on intellektuaalne omand varajases staadiumis ettevõtte suurim väärtus.

Kogenematu meeskond. Kui sa oled äris algaja, siis leia partner, kes tunneb asja.

Halb raha juhtimine. Liiga suure hulga raha ettevõttesse voolamine võib olla sama laastav kui rahanappus.

Puudulik marketing. Nn suust-suhu marketingist üldjuhul tänapäeva maailmas ei piisa. Ka viirusturundus maksab raha ja aega. Ilma efektiivse ja innovatiivse marketingita ei tule kliendid, ja äri ei ole.

Väsimine. Minu kogemuse järgi on kõige tavalisem põhjus, miks alustavad ettevõtted ebaõnnestuvad lihtsalt see, et ettevõtja väsib ja annab alla.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles