Iraan otsib taas tankeritele uusi lippe

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Tanker.
Tanker. Foto: SCANPIX

Iraan üritab leida oma tankeritele uusi mugavuslippe, kuna Tansaania ja Tuvalu teatasid plaanidest Teherani alused oma registritest kustutada.

Viimase kolme kuuga on Iraan ümber nimetanud ja uute lippudega varustanud enam kui pooled oma ülisuurtest toornaftatankeritest, mis võivad transportida ca 2 miljonit barrelit päevas – mis võrdub Prantsusmaa päevase tarbimisega.

Iraani ilmne eesmärk on siinjuures hiilida mööda USA ja Euroopa sanktsioonidest, millega tahetakse riik tagasi tuumakõneluste laua taha tuua.
Iraani naftatoodang on langenud 22 aasta rekordmadalusse ehk alla 3 miljoni barreli peale päevas.

Teheran loobus omaenda ning Malta ja Küprose lippudest ning kasutas alates juunikuust Tansaania ja Vaikse ookeani saareriigi Tuvalu lippe.
Mõlemad riigid on nüüd aga Washingtoni ja Brüsseli survest tulenevalt teatanud, et kustutavad oma registrist kõik Iraani riiklikule tankerifirmale NITCile kuuluvad alused.

Rahvusvahelisest õigusest tulenevalt peavad laevad alati olema mingis riigis registreeritud ning kandma selle riigi lippu.
Toornaftaga kauplejate ja laevamaaklerite sõnutsi läheb lippude leidmine Iraani jaoks järjest raskemaks.

Kõige süngema stsenaariumi kohaselt tuleb Teheranil heisata laevadele taas omaenda lipud, mis teeks aluste kasutamise aga ülimalt keerukaks.

USA rahandusministeeriumi andmetel on Iraan üritanud sanktsioonidest kõrvale hiilida, kasutades «varifirmasid ning üritades varjata oma tankereid, värvides laevu üle, vahetades lippe ja blokeerides GPS-süsteeme».
Iraanil on lippudega väga kiire, kuna laevad on kasutuses tarnimaks toornaftat rafineerimistehastele Hiinas, Jaapanis, Indias ja alates septembrist ka Lõuna-Koreas.

Rafineerijad ei saa kasutada omaenda aluseid ega rentida teisi, kuna lähtuvalt Euroopa sanktsioonidest ei saa nad osta kindlustust tankeritele, mille pardal on Iraani nafta.
Ligikaudu 95 protsenti kogu maailma merekindlustusest tagavad Londonis baseeruvad kindlustusandjad.

Copyright The Financial Times Limited 2012
 

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles