MKM: Eesti tarbija on Euroopas üks julgemaid

Kaja Koovit
, majandustoimetuse juhataja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Mootorikütuse müügi kasv on viimastel kuudel olnud tagasihoidlik, kuid kerkinud kütusehinnad on suurendanud mootorikütuse müüjate müügitulu kolmandiku võrra.
Mootorikütuse müügi kasv on viimastel kuudel olnud tagasihoidlik, kuid kerkinud kütusehinnad on suurendanud mootorikütuse müüjate müügitulu kolmandiku võrra. Foto: Priit Simson

Mai ja juunikuu jaemüüginäitajad viitavad, et Eesti tarbija on Euroopas üks julgemaid ning ei ole seni lasknud end väga häirida ebakindlast väliskeskkonnast, mis peaks pigem tõukama inimesi kulutusi vähendama ja säästma tuleviku jaoks, tõdes majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi majandusanalüüsi talituse peaspetsialist Karel Lember juunikuu jaemüügikasvu kommentaaris.

Lember lisas, et tuleb arvestada, et Eesti tarbijad piirasid oma kulutusi kriisi alguses tugevasti, tänaseks on jaekaubanduse mahud jõudnud buumieelsele tasemele, moodustades 2007. aasta tasemest umbes 90 protsenti.

Toidukaupade müügi 6-protsendiline kasv oleks Lemberi sõnutsi olnud veelgi kiirem, kui jaanipäev ei oleks olnud nii vihmane. Seni on tema sõnul toidukaupade müügile positiivselt mõjunud hinnatõusu pidurdumine vastavates kaubagruppides, samas tuleviku suhtes on väljavaated kahetised. Kui ühest küljest on piima osas tekkinud mõningane ületootmine ja selle kokkuostuhind on viimasel ajal mõnevõrra  langenud ning ka piimatooted odavamaks muutnud, siis  viimaste kuude põuad on  oluliselt vähendanud viljasaaki mujal maailmas, mis võib tähendada järgnevatel kuudel hinnatõusu ka meile nii vilja kui ka liha osas. «Mistõttu sügise poole võib toidukaupade müügile hakata jälle mõju avaldama inflatsiooniline surve,» tõdes Lember.

Stabiilne kasv on Lemberi sõnutsi jätkunud ka sõidukikaubanduses, kus müügimahud suurenesid aastaga 28 protsenti. Lisaks sõidukite müügile on kiire kasv toimunud ka nende hoolduses, mis kriisi ajal tugevalt kukkus. Kui raha vähem oli,  üritati hoolduse pealt rohkem kokku hoida ning nüüd võib see vastava segmendi firmadele rohkem tööd tuua. Mootorikütuse müügi kasv on Lemberi sõnul viimastel kuudel keskmisele alla jäänud ning juunis ulatus aastane kasv vaid  kahe protsendini. «Samas on kerkinud kütusehinnad suurendanud mootorikütuse müüjate müügitulu kolmandiku võrra,» lausus ta.

Järgnevatel kuudel ootab Lember jaekaubanduses mahtude osas senise trendi jätkumist. «Järgnevatel kuudel on võimalus, et tekkiv inflatsioon võib pidurdada toidukaupade tarbimist, kuid teistes kaubagruppides on hinnatõusu oht väiksem,» märkis ta.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles