Briti autotööstus üllatab elu ja tervisega

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Jaguar XF Sportbrake.
Jaguar XF Sportbrake. Foto: SCANPIX

Kontrastiks kontinenti kimbutavale kidurusele on Briti autotööstus otsekui pilt pakatavast tervisest.

Nagu kinnitab teenekas vaatleja professor Garel Rhys, osutab sektori «renessanss» sellele, kuidas Briti tööstus tervikuna tasapisi ümber on sündinud, valmistamaks disainile orienteeritud ja kõrge väärtusega tooteid.

«Siit õppetund: ühtegi tööstusharu maha kanda pole tark,» manitseb professor Rhys, endine Cardiffi ärikooli autotööstuse uuringute keskuse direktor.

Mullu toodeti Suurbritannias 1,46 miljonit autot. Võrdluseks: finantskriisi kiiluvees aastal 2009 oli vastav arv vaid 1,1 miljonit.

Tänavu peaks aga lööma ette number 1,5 miljonit, millest ca 80 protsenti tuleb ilmselt ekspordist.

Kuigi 1999. aastast pärit tippmark (1,9 miljonit) on veel kättesaamatu, on Suurbritannia järk-järgult tõstnud iga toodetud sõiduki väärtust – professor Rhysi hinnangul viimase 15 aastaga ligikaudu 30 protsendi jagu, kui arvestada inflatsiooniga.

Kui vaadata maikuuga lõppenud 12-kuist perioodi, siis oli Suurritannia kaubandus autode osas ülejäägis: eksport miinus import võrdus 212 miljoni naelaga.

Näiteks 2011. ja 2007. aastatel tuli defitsiiti vastavalt 1 miljardi ja 7,5 miljardi naela jagu.

Kui trend kestab selle aasta lõpuni, siis näevad brittide silmad esimest korda alates 1970ndatest, kuidas kaubandus selles segmendis ülejääki jääb.

Coventry ärikooli autondusekspert David Bailey ütleb, et Suurbritannia on nüüd Saksamaa järel suuruselt teine «luksautotootja» maailmas.

Luksuse all peab Bailey silmas suurt rõhuasetust disainile.

Tegemist on üüratu hüppega, kui vaadata tagasi 1980. aastatesse, mil sektorit näis ootavat täielik häving – peamiselt viletsa juhtimise ja trööstitute töösuhete tõttu.

Kahe viimase kümnendiga on Briti autotööstusse investeeritud kokku 20 miljardit naela. Enamik sellest summast on tulnud välisfirmadelt, mis nüüdseks käitavad praktiliselt kõiki saareriigis paiknevaid autotehaseid (nagu näiteks jaapanlaste Nissan, Toyota ja Honda ning Jaguar Land Roveri omanik Tata Motors Indiast).

Eile andis Jaguar Land Rover teada, et värbab Castle Bromwichi tehasesse West Midlandsis taas uusi töölisi. Seekord lisandub 1100 töökohta.

Castle Bromwichist hakkavad välja veerema uued mudelid, nende hulgas ka «universaaljaaguar» XF Sportbrake.

Copyright The Financial Times Limited 2012

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles