Saksa ja Prantsuse autod heitgaaside sõjas

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Heitgaasid.
Heitgaasid. Foto: Margus Ansu

Saksa kasumlike luksautode tootjate ning nende rahahädas konkurentide vahel Prantsusmaal ja Itaalias on puhkenud tüli heitgaasi-reeglite pärast.

Riiu keskmeks on keerukas kuid rahaliselt kaalukas valem, mille alusel Euroopa Komisjon igale autotootjale pikaajalised CO2 kärpimise eesmärgid määrab.

Hetkel kehtivad reeglid (alates aastast 2008) nõuavad autode keskmise CO2 kärpimist 130 g/km peale aastaks 2015 – mida enamik automeistreid respekteerib ja mida peetakse jõukohaseks.

Pärast tormilisi diskussioone lepiti tookord kokku «koormate jagamise» valemis, mis võtab arvesse autode kaalu. Firmad, mis toodavad suuremaid autosid – eesotsas Sakslaste BMW, Mercedese, VW ja Audiga – pidid kärpima gaase suuremal määral.

Nüüd aga on sakslased PSA Peugeot Citroëni, Renault’, Fiati ja Opeli surve all koorma jagamise korralduse osas aastaks 2020 – mil miljardite eurode hinnaga peaks olema saavutatud autode keskmiseks emissiooniks 95 grammi kilomeetrilt.

Sakslased tahavad, et nende autodele kohalduks seesama «eesmärgikõver», mis neli aastat tagasi kokku lepiti. Oma seisukohti selgitavad nad Brüsselile mõjuvõimsa tööstusliidu VDA vahendusel.

«Eesmärgikõver seab luksautode tootjatele juba niigi ebaproportsionaalselt kõrgemad nõudmised,» seiasb VDA poolt Euroopa Komisjonile esitatud avalduses, millele Financial Times pilgu sai heita. «Audi A8, BMW 7. seeria või Mercedese S-klassi nõudmised käivad üle jõu ka kategooria kõige efektiivsematel mudelitel.»

Euroopa massitootjad, mille uurimis- ja arendustegevuse eelarved on langeva nõudluse tõttu löögi all, väidavad, et praeguste reeglitega 95 g/km suunas liikumine käib neil lihtsalt üle jõu.

Üks tegevjuht kurdab, et lõpuks tuleks väikeautodel «hakata atmosfäärist CO2 välja imema», et selliste eesmärkidega toime tulla.

Vaidlus lahvatas lõkkele hiljutisel Euroopa autotootjate liidu ACEA koosolekul Madridis.

«Inimesi hakkab see sakslaste pidev näpuga vehkimine ära tüütama,» ütles ühe massitootja esindaja. «See on tohutult suur tööstusharu ja me oleme kõik ühes pundis, kuid me kõik tunneme end [ACEAs] juba natuke kreeklastena.»

Euroopa Komisjon arutab asja, otsust oodatakse juba alanud nädalal.

Copyright The Financial Times Limited 2012

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles