Prokuratuur lõpetas osaliselt Tsäkko ja Priske kriminaalasja

Gert D. Hankewitz
, majandusajakirjanik
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Maanteeameti eksjuht Tamur Tsäkko ja majandusministeeriumi kantsler Marika Priske
Maanteeameti eksjuht Tamur Tsäkko ja majandusministeeriumi kantsler Marika Priske Foto: Toomas Huik / Postimees

Riigiprokuratuur teatas, et lõpetas osaliselt majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi kantsleri Marika Priske ja endise maanteeameti juhi Tamur Tsäkko kriminaalasja.

«Põhimõtteliselt lõpetati nii Tsäkko kui Priske osas kahtlustused karistusseadustiku §300 alusel, mis puudutab riigihangete teostamise nõuete rikkumist. Menetlus jätkub §400 osas, mis käsitleb konkurentsi kahjustavaid kokkulepet, otsust ja kooskõlastatud tegevust,» selgitas riigiprokuratuuri avalike suhete juht Katrin Lunt.

Liiapeksi-Loobu teelõiguga seotud episoodis uuriti kahtlusi, mille järgi püüti ehitajale kompenseerida riigi poolt kulutusi, mida ei olnud ette nähtud hankelepingus. Kriminaalmenetlusega tuvastati, et AS Nordecon Infra tegi riigile ettepaneku, milles taotles hankelepingu teatud osades muutmist, viidates vastasel korral lepingu lõpptähtaja ja garantiitingimuste mittekinnipidamisele. Marika Priske pakkus välja, et ühe kompromissina võiks riik ASile Nordecon Infra kompenseerida bituumeni hinna kallinemise. Bituumeni hinna kallinemise kompenseerimine jäi aga teostamata, kuna MKMi töötajate hinnangul polnud bituumeni hinna kompenseerimine hankelepingu järgi võimalik ja oleks kaasa toonud võimaliku Euroopa Liidu toetuse tagasinõudmise.

Lisaks andis Tamur Tsäkko AS Nordecon Infra esindajatele lubaduse kompenseerida 10 000 m² metallvõrgu paigaldamine maantee freesitavatele lõikudele, kuigi tellijapoolne insenerjärelevalvefirma pidas vajalikuks vaid 1800 m² paigaldamist. Nii insenerjärelevalvefirma kui maanteeameti spetsialistid ei toetanud Tsäkko ettepanekut, mistõttu võrku mittevajalikuks peetavas osas lõppkokkuvõttes ei paigaldatud.

Prokuratuur asus seisukohale, et kuna nimetatud riigiametnike tegevused ei toonud endaga lõppkokkuvõttes kaasa lepingumuudatusi ega põhjendamatuid väljamakseid, siis ei jõudnud tegu karistusseadustiku §300 ega selle katse karistusalasse. (Lõpetati nii Tsäkko kui Priske osas.)

Aruvalla-Kose teelõiguga seotud episoodis nähtub kohtueelse menetluse käigus kogutud tõenditest, et riigihangete teostamise nõuete rikkumise tõttu oli tekkinud olukord, kus ükski pakkumine ei vastanud enam hanke tingimustele.

Tamur Tsäkko, olles sellest teadlik, lõi ühispakkujatele AS Nordecon Infra ja Ramboll Eesti AS põhjendamatuid eeliseid, tunnistades riigihangete teostamise nõudeid rikkudes ja talle alluvaid ametnikke survestades riigihankes edukaks nimetatud ühispakkujate poolt esitatud pakkumuse. Hankeleping jäi aga sõlmimata, kuna rahandusministeerium tühistas toime pandud rikkumise tõttu hiljem riigihanke tervikuna.

Riigiprokuratuur asus kohtueelse menetluse käigus kogutud tõendeid analüüsides seisukohale, et kuigi hankemenetlus sisaldas mitmeid rikkumisi, tühistas rahandusministeerium lõpptulemusena hanke ning hankemenetlus ei toonud kaasa lepingu sõlmimist ega vastavate Euroopa Liidu struktuuritoetuste suunamist ja kasutamist.

Kuna hankelepingut ei asutud vahetult sõlmima ega toetusi kasutama, ei saa seda käsitleda vahetu kuriteo toimepanemise alustamisega.

Aruvalla-Kose teelõiguga seotud osas jätkub kriminaalmenetlus Tamur Tsäkko, Marika Priske, Erkki Suurorgi ja Nordecon ASi suhtes. 

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles