Kaheksa põhimõtet, kuidas oma inimesi arendada

Kristina Traks
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: SCANPIX

Sul on vaja õpetada oma töötajatele olulist asja, kuid töötaja X koob terve koolituspäeva ja töötaja Y tukub tagareas. Õpetatav ei lähe lihtsalt pärale. Tee hoopis teistmoodi.

Koolitaja Raimo Ülavere vahendab oma blogis kaheksat põhimõtet, mida on hea meeles pidada, kui tahad aidata inimestel õppida või millestki «aru saada» või mingit uut oskust/teadmist omandada:

1. Inimesed kasutavad teadmisi ainult siis, kui neil on neid vaja. Teisisõnu – inimesed ei võta omaks, ei seedi ära teadmisi enne, kui nad pole selleks valmis, ja nad pole enne valmis, kui neil pole seda teadmist vaja.

2. Inimesed väärtustavad teadmisi, mille kohta nad on ise küsinud. Teisisõnu – võtmekoht pole reeglina mitte teadmistega üle külvamises, vaid teada saamises, mida nad ise tahavad teada.

3. Inimesed ei kasuta teadmisi, kui nad pole veendunud selle rakendatavuses. Teisisõnu – uljad välismaa teooriad on pigem nice-to-know asjad, kui et neid hakatakse rakendama.

4. Teadmised peavad olema läbi vaetud inimese enda kontekstis. Teisisõnu – inimene esitab endale küsimuse: kas see asi võiks ka minu puhul töötada? On hea, kui inimene saaks võimaluse selle peale mõelda.

5. Üks suurimaid uute teadmiste vastaseid takistusi on … vanad teadmised. Teisisõnu – ehk on hea mõte enne uute teadmiste juurde asumist tegeleda vanadega, õigemini nende puudulikkusega, ebatäiusega vms.

6. Inimesed võtavad teadmisi paremini omaks, kui need on kohandatud. Teisisõnu – enne omaks võtmist, rakendamist proovivad inimesed reeglina seda enda jaoks kohandada. Risk on selles, et see teadmisi/oskus ka pärast kohandamist teeks ära töö, mida algselt oodati.

7. Mida personaalsem on õppimise olukord, seda kergemini inimene õpib. Teisisõnu – 100 inimesega koolituse tulemuslikkus personaalselt igaühe jaoks on tõenäoliselt väiksem kui personaalne coach'ing.

8. Enne kui pole teinud, ka ei oska. Teisisõnu – teadmised üksi pole kaugeltki piisav, inimene õpib kõige enam ise tehes.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles