Kuidas saada tagasisidet, kui oled boss

Kristina Traks
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: SCANPIX

Mida kõrgemal positsioonil sa organisatsioonis oled, seda vähem saad sa asjalikku tagasisidet oma ideedele, tegevustele või strateegiatele. Keegi ei taha midagi öelda bossi kohta. Tavaline olukord.

Ilma tagasisideta hakkab sinu areng juhina kannatama, sa võid sattuda isolatsiooni ning sinust võivad mööda minna vägagi head ideed, mis ettevõttes tekivad ja ringlevad. Mida sa saaksid teha, et inimesed ütleksid sulle ka seda, mida sa võib-olla kuulda ei taha, kirjutab Ai Gallo Harward Business Review`s

Enamikel inimestel on head põhjused, miks oma seisukohti varjul hoida. «Juhid saavad mõjutada alluvate saatust – nad võivad anda negatiivseid hinnanguid, takistada edutamist või vallandada,» ütleb ülikooliprofessor ja Harward Business Review üks autoreid James Detert. Mida vanemaks inimesed saavad, seda enam nad kardavad. Peamine põhjus, miks inimesed ei anna bossile tagasisidet, ongi see, et nad kardavad ülemuse kättemaksu kriitika eest. Ülemusel võib olla kiusatus nautida vaikust, kuid see ei aita tegelikult ei juhti ega ka mitte organisatsiooni.

Tunnista hirmu

Bossina pead sa panema inimesed end mugavalt tundma ja murdma nende hirmud. Detert soovitab öeldagi töötajatele, et kõik teevad vigu ja ka ülemus pole eksimatu ning et nende tagasiside on teretulnud, sest siis saad sa läbi selle õppida. Samal ajal võiksid sa tunnistada, kui raske on sul kuulata negatiivset tagasisidet.

Küsi pidevalt tagasiside järele

Küsi seda regulaarselt. Sa pead seda koguma ja paluma kogu aeg. Võid öelda umbes nii: «Meil on ühised eesmärgid. Mida ma saan teha, et aidata teil jõuda nende eesmärkideni?“ Ei ole mõtet eeldada, et tagasiside tuleb kohe esimese küsimise peale. Küsida tuleb mõnda aega ja jõuda nii pideva info liikumiseni. Siis võib hakata küsima teravamaid küsimusi.

Küsi näiteid

Kui saad tagasisidet, siis täpsusta ja küsi näiteid. Näiteks kui keegi ütleb sulle, et sa ei delegeeri piisavalt, siis küsi konkreetset näidet taolisest juhtumist. See võimaldab sul paremini tagasisidet mõista ja tagab, et oled kriitikast õigesti aru saanud. Mida enam inimesed toovad konkreetseid näiteid ja ka numbritel põhinevat infot, seda ausam on tagasiside.

Loe ridade vahelt

Loomulikult ei saa sa alati ausat tagasisidet. Aga sinu töö ongi teha kindlaks, mis probleemidest inimesed üritavad sulle teada anda. Näiteks võib küsida sama küsimuse 5-6 inimese käest. Nii saab koguda andmeid, mille põhjal panna kokku lugu.

Reageeri

Kui mõni inimene on piisavalt julge, et anda sulle tagasisidet, siis arvesta seda. «Inimesed ei salli seda tunnet, kui sa nagu räägid kellelegi midagi, kuid tunned samas, et rääkimine on täielik ajaraisk,» ütleb Detert. Täna inimesi tagasiside eest ja näita kõigile, et sa oskad võtta vastu tagasisidet ning muuta selle tulemusel oma käitumist. Need näited muutuvad nö linnalegendideks, julgustades ning õhutades inimesi edaspidi sulle konstruktiivset tagasisidet andma.

Leia mõned usaldusväärsed inimesed

Kui kahtlustad, et enamik inimesi sinu organisatsioonis ei ole sinu vastu ausad ja tagasiside andmine ei kuulu organisatsiooni kultuuri juurde, soovitab Detert leida 1-2 usaldusväärset inimest, kes räägivad sulle asjadest nii nagu need on. Need võivad olla inimesed sinu tiimist, mentor või juhendaja. Kes iganes ta ka ei oleks, oluline on, et tal oleks juurdepääs õigetele andmetele ja ta räägib inimestega, kellega sinagi suhtled igapäevaselt. Väldi pöördumist lihtsalt lähikondlaste poole, kes räägivad sulle seda ilusat juttu, mida sa tahad kuulda.

Alusta anonüümselt

Inimesi on raske saada avanema. Üks võimalus saada ülevaadet ja tagasisidet, on kasutada mentorit või treenerit, kes kogub tagasisidet anonüümselt. Aga ka sellisel juhul peaksid sa tagasisidele kindlasti reageerima. See saadab töötajatele signaali, et oled kriitikale avatud ja inimesed muutuvad seda mõistes julgemaks.

Näiteks Vineet Nayar, HCL Technologies tegevjuht pani taoliselt saadud tagasiside üle firma intranetti. See oli julge samm, kuid pärast seda tundsid töötajad, et neil on palju mugavam anda juhile tagasisidet otse.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles