Josing: jaekaubandusel on veel kasvuruumi

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Marje Josing
Marje Josing Foto: Mihkel Maripuu

Veebruaris kasvas jaemüük tublisti, Eesti konjunktuuriinstituudi direktori Marje Josingu kinnitusel on jaemüüginumbritel veel tublisti kasvuruumi.

Jaemüük kasvas veebruaris püsivhindades aastatagusega võrreldes 12 protsenti. Esiteks on mullune võrdlusbaas väga madal ning sellega võrreldes on tõus lihtne tulema. Lisaks sellele lükkusid talvekaupade ostud veebruarisse.

«Veebruaris läks külmaks, see aitas kaupmeestel rõivaid ja jalatseid hästi müüa. Lõpuks osteti talvekaubad ikkagi ära. Talv tuli maha ja see hoogustas seda müüki, väga sooja talvega oleks müük napimaks jäänud,» rääkis Josing.

Lisaks sellele on inimeste kindlustunne viimastel kuudel tõusma hakanud. «Need väga negatiivsed ootused, mis eelmise aasta lõpus olid, ei ole täitunud,» lisas ta. Nimelt kardeti, et Põhjamaade majanduste olukord halveneb. Eile tuli aga Euroopa komisjonilt uudis, et ka Rootsi majanduse kindlustunne on taas tõusuteel. Soome tegi nihke paremuse poole veebruaris.

See mõjutab ka Eesti tootjaid ja eksportijaid. «Kui me saame Rootsi edukalt müüa, see tähendab, et saame töötajatele palka maksta ja kui töötajatel on palka, saab ka tarbida.»

Eesti tarbijad on ka pikalt oma ostusid edasi lükanud, ühel hetkel jõuab aga kätte hetk, kus kodumasinad ütlevad üles ja paratamatud ostud tuleb ära teha. Lisaks sellele pole kuine müügimaht jõudnud veel buumiaegsele tasemele, kui toona oli jaekaubanduse müügimaht kuus 400 miljoni euro juures, siis täna on see 305 miljonit eurot.

«Seega on kasvuruumi veel küllaga,» arvas Josing ja lisas, et praegune tarbimine on jätkusuutlikum kui viie aasta eest, kui kaupu osteti laenuraha eest.

Sellelt aastalt ei maksta suurt tarbimise hüpet oodata, mõõdukas kasv peaks aga jätkuma.
Kuikütuste hind kasvu ära ei söö, peaks tänavuste prognooside kohaselt kasvama ka reaalpalk, mis võimaldab ka varasemast rohkem poes käia.

SEB ökonomist Hardo Pajula aga nii optimistlik ei ole. «Jaemüügi jätkuv kasv on tõepoolest võrdlemisi üllatav. Tõenäoliselt on siin mingi osa turistidel, aga ilmselt siiski selles, et sisenõudlusesse jõuab väliskeskkonna halvenemine mõningase viitajaga. Seetõttu arvame, et aasta teises pooles annavad kasvutempod päris oluliselt järele,» kommenteeris ta.
 

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles