Tahvelarvutite võidukäik täies hoos

Kuldar Kullasepp
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Sony Tablet S eristub teistest tahvelarvutitest unikaalse disaini poolest.
Sony Tablet S eristub teistest tahvelarvutitest unikaalse disaini poolest. Foto: Sony

Hiljuti müügile jõudnud kolmanda põlvkonna iPad tõestab, et tahvelarvuti populaarsuse kasv on täies hoos. Kuid Apple’i kõrval hakkavad üha enam tähelepanu saama ka teised tootjad.

Uuringufirma IDC ennustab, et aastaks 2015 kaotab Apple oma ülemvõimu tahvelarvutiturul. Möödunud aastal müüdi üle maailma pea 69 miljonit tahvelarvutit, neist umbes 60 protsenti olid iPad’id. Sel aastal väheneb see ilmselt 55 protsendile, 2016. aastaks aga alla poole. Tõusutendentsi näitab Androidil põhinevate tahvelarvutite müük, mis kasvab stabiilses tempos.

Tänu aga varakult kättevõidetud positsioonile on Apple’i turuosa kõikide tahvelarvutite hulgas endiselt võimas 73 protsenti.

Ühelt poolt oleks see justkui konkurents Apple’i ja Google’i vahel. Arendab ju Apple iPad’ides, iPod touch’ides ja iPhone’ides kasutatavat iOS-platvormi, Google on aga Androidi taga, mida paigaldavad oma seadmetesse sajad tootjad. Ka pärast turuosa langemist Androidi järel teiseks jäänuna on võrdlus veidike petlik. Omavahel konkureerivad ühelt poolt iPad ja teiselt poolt kõik teised.

Mida see konkurents tarbijale tähendab? Androidi turuosa kasv on eelkõige seletatav odavamate tahvelarvutite pealetungiga. Võrreldes paljude teiste turulolevate seadmetega on iPad kallis. Sama kehtib ka Androidi kasutavate tippmudelitega võrreldes. Kuid konkurents tiheneb ja seega võib oodata hinnalangust, mida veavad väiksema ekraaniga odavad tahvelarvutid.

Apple on tihti praktiseerinud lähenemist, kus uus turuletulev mudel maksab sama palju kui eelmine. Uus on lihtsalt parem ja vanema hind muudetakse odavamaks. Ettevõttele tähendab selline strateegia aga vähenevat marginaali, sest toote omahind pigem tõuseb.

Wall Street Journal on alati püüdnud hinnata, milline võiks olla iPadi omahind. Kui seade juppideks võtta, siis on võimalik näha kasutatud komponente ja nende hinna põhjal üritada järeldusi teha. WSJ arvutas välja, et esimese generatsiooni iPadi 3G mudeli komponendid maksid 205 eurot. Teise põlvkonna omad 210 eurot ja värskelt esitletud kolmas iPad juba 235 eurot. Jättes hinna aga samale tasemele eelnenud mudeliga loobuti osast kasumist.

See peegeldab turusituatsiooni, kus kasutajate valik on laiem aastatagusest. Apple on endiselt domineeriv ja kasvavad üldmahud toovad ettevõtte 100 miljardit dollarit hoidvale kontole juurde omajagu uut raha. Kuid märgiliseks võib seda ikkagi pidada – konkurents tiheneb ja ka turuliider teab seda.

Mõneti ootamatult mõjub IDC ennustuse juures see, et lähema kolme aasta jooksul ei nähta Microsofti vastvalmival operatsioonisüsteemil Windows 8 mingit edu tahvelarvutite hulgas. Kuigi uuel Windowsil töötavaid tahvelarvuteid on demonstreeritud, siis konkreetseid müügiletuleku lubadusi pole veel selgesõnaliselt antud. Üks, kellelt sellist sõnumit oodatakse, on Nokia.

Pärast Windowsi platvormile keskendumist on välja tuldud mitme uue nutitelefoniga ning eesmärk on jõuliselt siseneda Ühendriikide turule. Kindlasti on turule murdmises oma roll ka Nokia tahvelarvutil, mida loodetakse sel aastal näha.

Kuid eelkõige on võitlus käimas iO’i ja Androidi vahel. Esimene oma tuntud headuses, teine tegemas suuri samme, et muutuda samuti hinnatuks. Neid ponnistusi on aga Google’il ja teistel Androidi kasutavatel tootjatel raske teha. Põhjus seisneb fragmenteerituses. Kuna Androidi paigaldatakse väga erinevatele seadmetele, millel on erinevad tehnilised omandused, siis operatsioonisüsteemi mugandatakse. Tulemuseks on aga midagi, mida võib veidi liialdatult nimetada ka pudruks ja kapsasteks.

See saab selgeks näiteks siis, kui püüda oma vastostetud Androidi tahvelarvutile rakendusi leida. Google’i tarkvarakauplus Play Store (vana nimega Android Market) pakub küll kümneid tuhandeid rakendusi, kuid nende hulgast tahvelarvutite omi leida on ootamatult raske. Seetõttu on tekkinud teenused nagu Tablified Market, mis pakub vaid tahvelarvutile loodud kvaliteetseid rakendusi. Kuid see on ju taas tee fragmenteerituse poole.

Olgu tegemist iPadi, Samsung Galaxy Tab’i, Sony Tablet S’i või odavama otsa Prestigo ja Archose seadmetega, tahvelarvutid on tulnud, et jääda. Nende kasutajaskond aina kasvab ja hinnad tulevad vaikselt alla.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles