Airbus poliitilistes pööristuultes

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: SCANPIX

Kui Louis Gallois täna EADSi juhina oma viimase finantsaruande esitab, võib see eluaegne Prantsuse riigi teenija küll rõõmu tunda, et vähemalt seekord ei ole need tema kaasmaalased, kes Prantsuse-Saksa lennukifirmas rahvuslikku vaenu külvavad.

Airbusi emafirma rool anti Gallois’ kätte aastal 2006. Üheks tema ülesannetest sai klattida ära Pariisi ja Berliini võimuvõitlus selle üle, kes grupis tähtsam kamandaja on.

Nii Saksamaal kui Prantsusmaal on EADSis täpselt 22,5-protsendilised osalused.

Kui Gallois juunis ametist priiks saab, jääb ülalmainitud ebameeldiv ülesanne tema sakslasest mantlipärijale Tom Endersile.

Gallois ja Enders (hetkel veel Airbusi juht) on teinud palju ära selle heaks, et piiriüleseid hõõrumisi siluda.

Kuid möödunud nädalal kõlanud Saksa ministri nõudmised, et Enders Airbusi tippu rohkem kaasmaalasi topiks, millele lisandus kurtmine, et firmas on «vastuvõetamatu» kallak prantslastest juhtivtöötajate ja Prantsusmaal tootmise poole, annab märku, et «plus ça change, plus c'est la même chose». (Mida rohkem asjad muutuvad, seda kindlamini püsivad nad endisena.)

Institutsionaalsete investorite silmis on see viimane katse firma juhtimist dikteerida järjekordne häiriv tegur Airbusi juhtide jaoks, kes tuleks pigem rahule jätta, et nad saaksid lennukite tootmisele keskenduda.

«Võib-olla nad lihtsalt teevad Saksa publikule poliitilist näitemängu... Ma ei tea, kui tõsiselt neid nõudmisi peaks võtma,» ütles Jefferiesi analüütik Sandy Morris. «Aga juhtimise seisukohast on selline asi EADSile sama teretulnud kui kuuliauk peas.»

On ka neid, kes arvavad, et Saksamaal on tõesti põhjust muretseda, et Enders teeb oma otsuse teoks ja viib AEDSi peakorterid Pariisist ja Münchenist üle Toulouse’i, ehk siis Airbusi kodulinna.

«Berliini peavalu seisneb selles, et Airbusi peetakse Prantsuse firmaks – ja Airbus on väga edukas,» ütles üks lennutööstuse tippjuht. «Sakslastel on 80 protsenti kaitsetööstuse divisjonist [Cassidian], aga see jääb omadega üha rohkem maha.»

Prantsusmaa on võtnud Saksa proteste rahulikult, kuid hoiatas selle aasta alguses ise jõuliselt, et firma on muutumas «liiga saksapäraseks» – pärast seda, kui Enders edutas finantsdirektoriks oma kaasmaalase Harald Wilhelmi.

Küllap piisab ülaltoodust, et seletada, miks Enders sooviks kogu südamest EADSi riigiosalusi kärpida ja on kinnitanud, et tahab teha sellest ühe «normaalse ettevõtte».

CopyrightThe Financial Times Limited 2012

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles