Garage48: loo oma firma ja juhi hoopis seda

Kristina Traks
, ajakirjanik
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Garage48 üritus Helsingis.
Garage48 üritus Helsingis. Foto: Foto: Garage48

"Nagu oleks vahepeal käinud planeedil Mars, mingis teises reaalsuses,“ nii võtab möödunud nädalavahetusel Garage48-l osalenud Doris Meijel kokku üritusest tekkinud emotsioonid.

Ta võtab 48-tunnise ajurünnaku ja meeskondade vahelise mõõduvõtmise, mille tulemusena kahe ööpäevaga arendatakse ajusopis mõlkuv mõte reaalsuses toimiva ideeprojektini kokku sõnadega intensiivne, huvitav, pingeline, kontsentreeritud ja väga emotsionaalne. „Jah, pingeline oli see tiimide kõikide liikmete jaoks, kuna kõigile langes oma ülesannete valmis jõudmise ja maksimaalse tulemuse saavutamisega suur vastutuskoorem,“ räägib Meijel, kelle tiimi töö tulemusena sündis www.doriscake.com, keskkond, kus igaüks saab endale disainida meelepärase koogi. „Tänu enamike tiimide menüüs olnud energiajookidele oli see praktiliselt et ligilähedane 48 tunnisele ajude ragistamisele. Selge see, et kedagi selleks ei sunnitud ja une sai silmale selle aja jooksul igaüks. Aga motivatsioon oli suur ja taoline tiimide vaheline mõõduvõtmine tekitab ikka hasarti.“

Nädalavahetus ärigaraažis võib sind viia oma idee teostumisele oluliselt ligemale, kindlasti annab võimaluse testida, kas ideel on jumet või mitte. Paljud suured ärid on alguse saanud tinglikult öeldes garaažis põlve otsas nikerdades. Nii on alanud näiteks Facebooki, Google, Youtube tee.

Enamasti näevad Garage48 üritusele tulnud inimesed üksteist esmakordselt. „Ürituse põhiväärtus on teambuilding ja networking, neil kohatakse uusi inimesi ja ollakse nendega koos stressirohkes olukorras,“ räägib Garage48 üks eestvedajaid Ragnar Sass. Sarnane formaat sai alguse Silicon Valleyst. Eesti Garage48 on valitud eelmisel aastal Euroopa viie parema start-up programmi hulka.

Terad ja sõklad

Huvitavaid ideid sünnib garaažipäevade jooksul palju, kuid kaod on ka päris suured. Ragnar Sass räägib, et kui poole aasta pärast 15st ideeprojektist on üks elus ja töötab, siis on hästi tehtud. „Enamus ideid on sellised, millega võiks ka piiri taha minna. Me õhutame Garage48 osavõtjaid kohe alguses, et mõelge kohe rahvusvaheliselt. Mõelge, kuidas te saaksite oma asja välismaal müüa.“

Garage48 ürituste eesmärk ei ole niivõrd, et kohe loodaks hunnik uusi firmasid, kuivõrd aga et sorteeritaks välja ideed, millest võib kasvada midagi suurt. „Nädalavahetusüritus on sammu astumine firma loomise suunas, kuid meie soovitus on, et ärge looge firmat enne kuud-kahte. Selle aja jooksul peaks olema juba näha, kas ideest saab asja või mitte,“ räägib Sass. „Meie üritustel peaks selgeks saama, et ettevõtte alustamiseks pole vaja esimese asjana EASist raha küsida ega isegi pole alati vaja investorit. Põhiline on hoopis, et oleks olemas idee, tiim, inimesed.“

Mis inimesed garaažis ajusid ragistamas käivad? Pooled on alati uued inimesed, 1-2 inimest on käinud aga kõigil üritustel. Ragnar Sassi sõnul tulevad ka inimesed täiesti teistelt aladelt, nt tuleb moekunstnik või reklaamiinimene, kel on idee, kuid puuduvad suhted internetirahva hulgas. „Tihtipeale arvatakse, et me oleme üliõpilased ja need on üliõpilaste üritused. See ei ole üldse nii. Meil käib kõige enam 25-40-aastaseid inimesi, kellest paljud on aastaid olnud kuskil suures firmas tööl, aga nüüd tahaksid teha oma äri.“
Veebruari lõpus toimunud Garage48-l võeti ette avalike teenuste lahenduste loomine. Huvitavaid ja perspektiivikaid ideid tuli rohkem kui üks. „Näiteks ajapaik.ee idee autor on inimene, kel see idee peas oli küpsenud aastaid, kuid meie juurest leidis ta omale meeskonna. Ehe näide Garage48 toimimisest!,“ rõõmustab Sass.

Õpetame aafriklastele majandust

Sel aastal on garaažinädalavahetusi olnud juba 3 ning tulemas on neid lausa hulgim. Sealhulgas ka vägagi eksootilistes riikides – Ghanas, Nigeerias, võimalik ka et Ugandas ja Lõuna-Aafrika Vabariigis. Korraldajateks hakkajad Eesti inimesed ning alati on ka abiks mõni kohalik, formaat sama, mis Eestis. „Aafrikas oleme küll meie mõistes põrkunud kummaliste probleemidega. Nigeerias teeme ürituse Lagose ülikoolis, suur oli meie üllatus, kui selgus, et seal tavaliselt elekter kaob nii 4 korda päeva jooksul.“

Aafrikas ürituste korraldamisel on õla alla pannud sellise maailma ärihiiud nagu Google ja Nokia. Kuidas üldse juhtus, et Googel alustas koostööd Eesti noorte vihaste start-uppijatega? „Tegime esimese testürituse Keenias, see läks väga hästi ja Googel kutsus meid tagasi Aafrikasse üritusi tegema,“ räägib Sass. „Tahame olla kohal arenevatel turgudel, meie väljakutse on luua start-up community. Oma firma käivitamine Aafrikas aga on raudselt suurem väljakutse, kui ettevõtte loomine Eestis. Ja Aafrika ei vaja sugugi mitte tonnide kaupa humanitaarabi, vaid õpetust, kuidas ehitada üles majandust.“

Mõned Garage48 viljad

  • www.quotista.com - Sotsiaalvõrgustik tsitaadiarmastajatele. Idee autori ja praeguse eestvedaja Jaana Metsamaa sõnul käib Quotista arendamine täie hooga. „Oleme Ajujahi finaalis, loome äriplaani, oleme rääkinud ka mõnede investoritega,“ räägib Metsamaa. Ta on oma Quotistaga juba jõudnud ära käia Lõuna-Koreas mainekal MIT Global Star-Up Workshopi ettevõtluskonkursil ning pääsenud seal 10 parema idee hulka. Quotista ei ole veel praegu äriprojekt, kuid Metsamaa sõnul käib töö selles suunas, et ta selleks saab. „Idee on selles, et meie juures on koos ühiste huvidega inimesed, kes jagavad omavahel tsitaate. Meie kaudu võiks toimuda näiteks raamatute müük, samuti võiks teha hästi konkreetse sihtrühmaga tarbijamängusid,“ kirjeldab ta. Quotista loomise idee tekkis Metsamaal tulenevalt iseenda vajadustest. „Möödunud suvel otsisin netist sellist teenust, kuid ei leidnud,“ räägib ta. Praeguseks, tõsi, on mõned analoogid juba tekkinud. Kas Quotista oleks ka ilma Garage48 ürituseta sündinud? „Me poleks kindlasti praeguseks nii kaugel. Üksi on sellist asja ikka väga raske teha,“ sõnab Metsamaa.
  • www.defol.io - Disaineritele mõeldud keskkond, kuhu saab üles laadida disainikavandeid, jagada neid teistega, saada kolleegidelt tagasisidet ja teha kavanditest koos erinevaid versioone. Defolio eestvedaja Tõnu Runnel räägib, et paar viimast kuud käib keskkonna kallal tõsine töö, asja arendamiseks on nüüd palgatud üks täiskohaga töötaja. „Ärimudeli avamiseni on veel natuke aega, arvan, et esimese tasulise kliendini läheb ehk veel paar kuudaega,“ sõnab Runnel. „Meie jaoks on Defolio täielikult äriprojekt, mitte lihtsalt mingi lõbu pärast tehtav asi. Meil on soov teha asi, mida endalgi töös vaja läheb.“ Keskonnal on praegu 1000 liitunud kasutajat, kuid Runneli sõnul on neist praegu küll vaid käputäis aktiivseid. Kuna keskkond on alles arendamisel, siis otseselt turundust pole projektile veel tehtud. Ja ärilistest plaanidest täpsemalt rääkimiseks on ka Runneli sõnul veel natuke vara.
  • www.ajapaik.ee - Muuseumide, raamatukogude ja arhiivide kogudes digiteeritakse pidevalt vanu fotosid ja vanu postkaarte. Enamasti on teada, kus foto on tehtud, kuid mitte alati. Selle platvormi abil saavad vabatahtlikud „ajapaikajad“ aidata ajaloolisi fotosid kaardile asetada.
  • www.lastehoid.net - Lapsehoidjate andmebaas.
  • http://112mobile.org - Hädaabiteenus neile, kel pole võimalik rääkida. Toode töötab ühe telefoniklahvi vajutusega, tänapäevaste nutitelefonidega on täiesti võimalik häirekeskusega nö chattida. See toode hetkel veel ei tööta, sest vajab seadusemuudatust. Ragnar Sassi sõnul võiks see idee väga vabalt lüüa läbi ka mujal maailmas.


Mis on aidanud start-up´i ehk Garage48 tegijate nõuanded

  • räägi inimestega, räägi palju
  • helista julgelt kliendile
  • leia endast targemaid mentoreid välismaalt
  • testi oma ideed erinevate kasutajate peal (blond, spetsialist)
  • suhtle avatult konkurentidega
  • jaga ideid avatult, saad paremat nõu
  • leia üles oma valdkonna globaalsed kõneisikud
  • kasuta outsocingut
  • let it go! Kui asi ei tööta, siis lõpetagi sellega tegelemine
  • pane üles mõõdik, mis motiveerib
Kommentaarid
Copy
Tagasi üles