Kes päästab majanduspõrgust?

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.

Kes teie arvates on kõige paremini suutelised päästma firmasid sellest majanduspõrgust? Need on kavandajad, mitte majandusteadlased.
Sain hiljuti natuke oma elu korrastada ja järgnevat 12 kuud ette planeerida. See polnud luksus, vaid lausa vajadus. Aeg on minu jaoks kallis vara.

Käes on täiuslik torm nelja valdkonna jaoks: 1) kavandipõhine innovatsioon, 2) strateegilised ülevõtmised, 3) strateegiline talendiarendus, 4) uuesti klientide vajadustele keskendumine.

Kaootiline ärimaailm (ja ühtlasi kogu maailmas toimuv) paneb imestama selle üle, kuidas traditsioonilistel juhtimiskonsultantidel pole pakkuda muid lahendusi peale kulude kärpimise ja saneerimise ning reklaamiagentuuridel midagi muud peale soovituste leevendada majanduslangust kulutades. Suured allhankefirmad soovitavad kolida kulude kokkuhoiuks kontorid teise riiki. Tegelikult, kui te järgite kõigi kolme soovitusi, muutub teie olukord tõenäoliselt veel palju hullemaks. Odavam oleks küsida nõu tarot’-kaartidega ennustajalt.



On ütlus “Võitjad ei tee teisi asju, vaid nad teevad asju teistmoodi“. Minu nõuanne aga oleks „Võitjad teevad teisi asju ning nad teevad asju teistmoodi“. Käes on täiuslik torm nelja valdkonna jaoks: 1) kavandipõhine innovatsioon, 2) strateegilised ülevõtmised, 3) strateegiline talendiarendus, 4) uuesti klientide vajadustele keskendumine.



Kliendi vajaduste lainele häälestumine on praegu olulisem kui kunagi varem. Klientidel on alati probleeme, mida lahendada, majanduslanguse ajal rohkemgi kui muidu. Majanduslangus iseenesest jätab kliendi vajadustele jäädava jälje, samal ajal uusi tekitades. Tehke etnograafilisi analüüse ja reguleerige vastavalt tulemustele kiirelt oma ärimudeleid. Mõelge oma äritegevus uuesti läbi, lähtudes nendest võimalustest.



\"\"
Valdek Alber

Halba olukorda sattunud organisatsioonid reageerivad sageli enesehävituslikult. Nad muutuvad konservatiivseks ja lülituvad süstemaatiliselt kaitserežiimi. Tulude vähenedes ja kasumi kokkukuivades on firmade loogiline samm keskenduda kulude kärpimisele ja allhangete kasutamisele. Firma kaitseb oma bilanssi – mis viib kasvu ning madala prioriteediga investeeringute edasilükkamisele, innovatsiooni ja laienemise kõrvalejätmiseni ning konkurentsieeliste murenemisele. See on väga lihtne skeem.



Rasketel aegadel on ettevõtetel suur kiusatus kärpida „mittepakilisi” eelarveid – näiteks arendustööle suunatavat raha. Selliseid otsuseid langetab alumine 20% juhtidest, kuna nad ei suuda näha suurt pilti. Äri õitsenguaegadel tuleb valmistada languseks ning languses tuleb kavandada taastumist, mõelda alati üks samm ettepoole. Kavandipõhine innovatsioon on aga languse tingimustes võimas relv.



Targad firmad peaksid otsima moodust, kuidas end langusest välja „kavandada”, kavandmõtlemise tähtsus on praegu kasvanud. Sellised firmad reageerisid kavandamisse ja innovatsiooni investeerimise teel, mis aitas neil oma saatust ümber pöörata ja võitjaks tulla.



Kavandamisterminites mõtlemine aitab mitmel moel tugevdada firmat ka majanduslanguses, viies ellu innovatsioone toodetes või teenustes, suurendades kokkuvõttes üleüldist efektiivsust ja säästes raha. See on punkt, milles traditsioonilised konkurentsipõhised majandustõed läbi põruvad. Pirukat pole võimalik suuremaks kasvatada ilma ehitamistahteta. Kavandmõtlemine aitab luua uusi tooteid/teenuseid/kogemusi, mis mõjutavad nõudluskõverat.



Majanduslanguste perioodidel võivad kavandamisse tehtud investeeringud anda konkurentsieelise rivaalide ees, kes hoiavad oma kavandus- ja innovatsioonieelarveid kokku, mis on kõige halvem võimalik teguviis, kui firma ei ole just pankroti lävel. American Expressi tegevjuht Ken Chenault ütles Fortune’ile: „Keeruline majanduskeskkond nõuab rohkem innovatsiooni, mitte tagasitõmbumist.“



Samamoodi teatas Inteli direktor Craig Barrett Reutersile 2008. aasta septembris, pärast maailma finantsturgude kriisi ning ülemaailmse surutise lävel, et firma jätkab investeerimist oma toodetesse ja innovatsiooni plaanipäraselt. „Meie suhtumine on alati olnud, et investeerida tuleb nii headel kui ka halbadel aegadel,“ oli tema tsitaat.



Kavandipõhine innovatsioon on moodus näha tunneli lõpus valgust. Tehke teisi asju ning kulutage raha mõistlikult ja eelkõige „teistmoodi“. Ärge küsige lahendust otsides nõu oma reklaami- või otseturundusagentuuridelt, sama hästi võiksite lasta oma autot parandada raamatupidajal. Majandust suudavad päästa kavandajad ja kavandmõtlejad, mitte majandusteadlased.



Ning meil tuleb eemalduda soovide kultuurist. Kahjuks suunavad turundajad ja kavandajad liialt palju energiat pigem meie kultuuri tahtmistesse kui tarbijate ja ühiskondade vajadustesse.

Vaata ka http://mootee.typepad.com/innovation_playground/ 

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles