Äriblogi vajab reegleid ja juhtimist

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.

Korporatiiv- ehk äriblogimine võib esmapilgul tunduda lihtsa võimalusena näidata ettevõtet avatud ja ausana, kuid sellega kaasneb ka ohte – täpselt nagu traditsioonilises meediasuhtluseski.

Tavapäraselt lepitakse valdkonniti kokku kõneisikud, kes võivad suhelda meediaga; neile omakorda kehtestatakse soovitused, kuidas seda teha ja millistel teemadel sõna võtta. Äriblogimine on paljuski sarnane, sest kogu info, mis ettevõtte blogis avalikuks tehakse, on automaatselt selle konkreetse firma seisukoht, mitte autori isiklik arvamus. Kuidas tagada, et avalikuks saaks vaid soovitud info oodatud viisil ja ajal?

Reeglid paika

\"\"
Valdek Alber

Igal avalikkusega mõtestatult suhtleval ettevõttel peaks olema kommunikatsioonistrateegia, mis sätestab, kes, kuidas ja millal meedia, partnerite ja klientidega suhtleb. Osa sellest strateegilisest alusdokumendist peaks moodustama ka blogimise reeglid. Need võivad kirjas olla ka eraldiseisvas dokumendis, kuid igal juhul on kaks reeglistikku omavahel seotud.

Äriblogi reeglid erinevad ettevõtetes ja on mõneti seotud ka valdkonnaga, kus tegutsetakse, kuid järgmised üldised nõuded kehtivad kõigile firmadele.

  • Pane kirja oma nimi, ametikoht ja tööandja nimi. Kui blogi pole täiesti isiklik, siis on oluline näidata, kelle palgal sa oled sissekannete tegemise ajal. Korporatiivblogi ei tohi olla anonüümne. 
  • Austa ettevõtte privaatsusnõudeid, sh ärisaladust. Kirjuta ainult nendest asjadest, mille puhul oled 100% veendunud, et neid mõtteid avaldada. Kui sul tekib kahtlusi, siis pöördu oma ülemuse või kommunikatsioonijuhi poole.  Suhtu austusega oma tööandjasse, kolleegidesse, klientidesse, partneritesse ja konkurentidesse. 
  • Ära valeta mitte kunagi! Kui sa räägid ebaõigeid asju või poolikuid tõdesid blogis, mis on seotud sinu tööandjaga, muudad sa oma tööandja automaatselt valetajaks. 
  • Natuke isiklikku suhtumist tuleb kasuks. Kirjuta oma isiklikust kogemusest, oma tunnetest ja ootustest – nii oled sa lugejatele huvitav. 
  • Kirjuta ainult nendest asjadest, mida sa tead ja tunned. Kui oled näiteks tehnoloogiaspetsialist ja sulle on arusaamatud marketingiosakonna tegevuste tagamaad, ära sellest kirjuta. Vastasel juhul on oht muutuda igavaks, jätta endast rumal mulje ja pahandada kolleege. 
  • Osa finantsandmeid on rangelt salajased ja nendest ei räägita isegi mitte firmasisestel koosolekutel. Osa on natuke avalikumad, aga siiski mõeldud ettevõtte sees kasutamiseks. Kõige targem on üldse vältida igasuguseid numbreid, sest eksimisoht on võrdlemisi suur. 
  • Kui kasutad blogis pilte, siis pööra tähelepanu autoriõigusele. Kõige kindlam on kasutada enda tehtud pilte. Kui eksid autoriõiguste vastu, siis vastutab selle eest su tööandja. 
  • Igal tegevusel on tagajärg, nii ka blogimisel. Kirjutada negatiivselt oma tööandja toodetest või teenustest võib tunduda esimese hooga huvitav ja aus mõte, kuid tegelikult kannatab firma maine (ja seeläbi ka autori oma!) ja kolleegide töö muutub raskemaks. 
  • Reageeri kiiresti. Blogi on suhtluskanal, mis tähendab seda, et kommentaaridele tuleb vastata kiiresti, professionaalselt ja ausalt. Ka negatiivsetele teemadele peab reageerima.

Mitte lihtsalt reeglid

Blogimist kui ühte osa ettevõtte väliskommunikatsioonist peab juhtima ja koordineerima. Üks ettevaatamatu blogisissekanne võib osutuda sama saatuslikuks kui kümme minutit vältav negatiivne teleintervjuu. Et Internetis levitatavad sõnumid oleksid kooskõlas firma üldiste sõnumitega, peab kontrollima, kes, mida ja kuidas kirjutab. Kasulik on blogimise reegleid tutvustada kõikidele töötajatele ja paluda neil nendega tutvuda nagu sisekorraeeskirjagagi. See aga ei tähenda, et juhid peaksid blogimist piirama. Pigem vastupidi! Oskuslikult, järjepidevalt ja reeglitekohaselt peetavad blogid annavad igale ärilisele ettevõtmisele palju juurde ning seepärast tuleks blogimist kindlasti toetada.

Lisainfo:

Sun Microsystemsi blogireeglid, mis on natuke vabamas vormis kui tavaliselt: http://www.tbray.org/ongoing/When/200x/2004/05/02/Policy
Harvardi ülikooli väga ametlikud reeglid: http://blogs.law.harvard.edu/terms-of-use/
IBMi reeglid: http://www.ibm.com/blogs/zz/en/guidelines.html

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles