General Motors ja Peugeot loovad liidu

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
General Motors ja Peugeot loovad liidu.
General Motors ja Peugeot loovad liidu. Foto: SCANPIX

General Motors ja PSA Peugeot Citroen kuulutasid ametlikult välja globaalse alliansi, mis peaks säästma neile 2 miljardit dollarit aastas. Esimesed «ühissõidukid» ilmuvad turule aastal 2016.

USA ja Prantsuse autotootjad ütlesid, et hakkavad jagama omavahel platvorme, osi ja mooduleid.

Ühtlasi luuakse ühine globaalne ostumehhanism toorainete ja komponentide hankimiseks, mis tagab 125 miljardi dollarilise kombineeritud ostujõu aastas.

GMi tegevjuht Dan Akerson ütles, et tegemist on «laiapõhjalise globaalse alliansiga, mis aitab parandada mõlema ettevõtte konkurentsivõimet ning pikaajalist kasumlikkust – eriti Euroopas, aga ka kogu maailmas».

Allianssi hakkab juhtima ühiskomitee, kuhu kuulub võrdne arv mõlema firma juhatuse liikmeid.

Liit tagab GMile ja PSA-le, mille müük on kokku ligikaudu 12 miljonit autot aastas, globaalse liidripositsiooni B- ja D-segmendi autode vallas.

GM tõuseb PSA suurimaks aktsionäriks pärast Peugeot’ perekonda, kellele kuulub veidi alla 31 protsendi firmast.

Firmad ütlesid, et tegemist ei ole ühinemisega. Ühtlasi ei muutu kummagi firma plaanid ratsionaliseerida oma tootmist Europas, kus nii PSA kui GMi Opel raha kaotavad – ja on hädas üleliigsete tehastega.

GM ja PSA ütlesid, et tänu alliansi sünergiale säästavad mõlemad umbes samma summa. Firmad jätkavad omavahel konkureerimist ning müüvad autosid omaenda kaubamärkide all.

GMile on allianss esimene liit pärast pankrotist väljumist aastal 2009. PSA ei ole kunagi varem ühegi teise rivaaliga nii lähedases suhtes olnud.

Nii GM kui PSA kaotavad Euroopas raha siinse struktuurse ületootmise tõttu, mis sunnib massituru autotootjaid üksteise võidu hindu langetama.

PSA kulutas mullu ära 1,6 miljardi euro jagu rahavarusid ning on teatanud, et müüb tänavu likviidsuse huvides 1,5 miljardi euro eest varasid.

Ühtlasi üritab Prantsuse grupp pitsitada välja veel 200 miljoni euro eest kulukärpeid. Edasi lükatakse uue tehase ehitus Indias, raha kokkuhoiu eesmärgil tõmmatakse koomale uurimis- ja arendustegevust.

GM ja PSA allianss keskendub algfaasis väikestele ja keskmise suurusega autodele, mahtuniversaalidele ja crossoveritele. Kaalutakse ka uue ühise paltvormi ehitamist keskkonnasõbralike autode tarvis.

Opeli ametiühing jäi uudise peale äraootavaks, mainites, et liit kannab endas «nii võimalusi kui riske».

Rivaalide liidud autotööstuses ei pruugi alati püsima jääda. Daimler lahutas end 2007. aastal Chryslerist – pärast üheksa aastat kestnud tülitsemist ja jagelemist. Volkswagen ja Suzuki on arbitraažikohtus 2009. aastal loodud alliansi pärast, mis mullu karidele jooksis.

GM kaalus 2009. aastal Opeli müümist, kuna ei saanud riigiabi lepingu tõttu katta oma kaotusi Euroopas. Tookord üritas Opelit osta Fiat, kuid ebaõnnestunult. GM otsustas hiljem Opeli endale järra, kuid vaatamata ühe tehase sulgemisele ja 8300 töökoha koondamisele ei ole üksust kasumisse tagasi saadud.

«Euroopa autotööstusel hakkavad valikud otsa lõppema,» ütles alliansi kohta Credit Suisse’i autoanalüütik Arndt Ellinghorst. «On ilmne, et proovida tasus. Aga kes teab, mis sellest saab...»

Copyright The Financial Times Limited 2012

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles