Milline veebileht köidab pilku?

Raigo Neudorf
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: SCANPIX

Inimesed kasutavad internetti üha rohkem ning esimene pilk asutuse veebilehele võib oluliselt mõjutada nende arvamust, kirjutab Tartu Ülikooli teadusuudiste portaal Novaator.ee.

Internetilehtede mõju inimesele huvitas ka Missouri tehnikaülikoolis töötavat Hong Shengi. Ta kasutas katsealustena oma ülikooli üliõpilastest vabatahtlikke ning palus neil vaadata 25 erineva USA ülikooli õigusteaduskondade kodulehti.

Juura valis Sheng seepärast, et seda eriala tehnikaülikoolis ei õpetata. Seetõttu puudus tudengitel võimalus võrrelda veebilehti enda koduülikooli omaga.

Sheng salvestas veebilehti vaatavate katsealuste silmade liikumist erilise tarkvara ning infrapunakaamera abil. Nii sai ta jälgida, mida tudengid vaatasid ning analüüsida, kui kaua aega neil selleks kulus. Uurija palus katsealustel hinnata ka vaadatud veebilehtede väljanägemist ja disaini.

Keskmisel kulutasid inimesed veebilehest ülevaate saamisele 2,6 sekundit ning alles siis keskendusid kindlale leheosale.  

Sheng selgitas, et mida kauem katsealused lehekülge vaatasid, seda parema hinnangu nad sellele andsid. Tema kinnitusel on kõige olulisem hea esmamulje - see paneb inimesed süvenema.

Katsealused kulutasid igale veebilehele keskmiselt 20 sekundit. Nad hindasid heaks kuueteistkümne kodulehekülje välimuse kahekümne viiest.

Silmade liikumist analüüsides tegi Sheng kindlaks, et inimeste tähelepanu tõmbavad seitse internetilehe piirkonda sellises järjekorras:

Asutuse logo

Peamenüü

Otsingukast

Lingid Facebooki ja Twitterisse

Pealehe foto

Lehekülje tekst

Lehe alumine osa

Erakordselt suur huvi sotsiaalmeedia vastu võib olla tudengite eripära, märkis Sheng tulemusi kommenteerides.

Kuigi uurimuse käigus ei jälgitud värvide kasutamist veebilehtede kujunduses, andsid katsealused tagasisidet, et see mõjutas nende esmamuljet. Värvilahendus peab olema ilus ja atraktiivne ning lubama teksti vaevata lugeda.

Ka pealehe pilt peab olema maitsekas ning hoolikalt valitud, märkis Sheng. Vastasel korral peletab see vaataja kohe eemale.

Uurija kasutas võrgulehtede asemel lehest tehtud pilte, et tulemusi oleks võimalik paremini analüüsida. Tavaelus mõjutab suhtumist netilehtedesse ka allalaadimise kiirus, hiire liikumine ning paljud teised tegurid.

Oluline on ka see, kui palju aega inimene saab kulutada ühele veebilehele. Shengi katsealused võisid  ühte lehte vaadata nii kaua kui soovisid. Argielus hakkavad käitumist mõjutama ka ajalised piirangud.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles