Heas turundusjuhis peitub firma tegelik juht

Anu-Mall Naarits
, Marketingi Instituut
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Anu-Mall Naarits
Anu-Mall Naarits Foto: Peeter Langovits

Selle nädala turunduskommentaaris kirjutab Marketingi Instituudi juht Anu-Mall Naarits sellest, et kui seniajani on Eestis tippjuhtideks eelistatud palgata pigem finantsiste, sest turundajate üheks miinuseks on olnud tagasihoidlik orienteerumine arvude maailmas, siis viimasel ajal on üha rohkemad turundusjuhid ka meil pääsenud suurfirmade tippjuhtideks, järgides sellega arenenud maailmas levinud trende.

Naarits toob ka välja nõudmised heale turundusjuhile, mis on üsna sarnased heale tippjuhile seatavate nõudmistega.

Kuigi arenenud maailmas on tavapärane, et ettevõtete turundusjuhid saavad aja jooksul kõige sagedamini ka ettevõtete tegevjuhtideks, on sellist praktikat Eestis, kus omanikele meeldivad endiselt pigem tugeva finantstaustaga juhitüübid, veel vähe leida. See on ju ka loogiline, sest meie valdavalt humanitaaridest turundusjuhtidele ülikoolis finantside ja meeskonna juhtimist põhjalikult ei õpetata.

Omamoodi läbimurre toimus aga selle aasta alguses, mil lausa kaks Eesti suurettevõtet lasi lendu tänaseid ja homseid turundajaid rõõmustava uudise: Elioni senisest turundusüksuse juhist Arti Otsast sai tehnoloogiafirma uus peadirektor ja Rakvere Lihakombinaadi kunagisest turundusjuhist ja hilisemast peadirektorist Anne Merest sai aga suure Soome lihatööstuskontserni Soome turu juht ja kogu kontserni juhatuse liige.

Tasuks ehk küsida, kas tegu on vaid kahe persooni erilistes omadustes või on ka meil hakatud aru saama, et igas turundusjuhis peitub potentsiaalne firmajuht?

Küllalt sageli on seminaridel minult uuritud, millised oskused peavad olema heal turundusjuhil. Universaalset vastust anda ei ole võimalik, sest kõik sõltub ju sellest, kas tegu on väikefirmaga, kus turundusjuhil tuleb enamik töid ise füüsiliselt ära teha või on tegu suurettevõttega, kus tema ülesandeks on vaid strateegiate loomine ja meeskonna juhendamine.

Ka erinevates valdkondades erinevad rollid vastavalt sellele, missuguseid turundusmeetmeid kasutatakse.

Lihtsam on vastata, milline ei tohiks üks turundusjuht olla. Päris kindlasti ei tohiks firmajuhid turundusjuhis näha vaid loomingulist isikut, kes genereerib säravaid ideid, mille elluviimiseks on keeruline leida ressursse ja mille tasuvust ei ole võimalik välja arvutada või on see olematu.

Samamoodi pole suurt kasu turundusjuhist, kelle peamine ülesanne on olla reklaamifirmade ja nende poolt pakutavaid superideede vahendajaks juhtkonnale.

Kuid ometigi on olemas universaalsed oskused, mida peaks omama iga hea turundusjuht ja mis kooruvad välja turunduse- või kliendikeskse organisatsiooni olemusest. Siinkohal väike spikker nendest omadustest, mille omamine teeb tavalisest turundajast tõeliselt hinnatud turundusjuhi:

• Oskus kasutada erinevaid vahendeid ettevõtte klientide ja nende ostukäitumise mõistmiseks;

• Oskus mõista firma äriloogikat ja eesmärke ning näha turunduse rolli ning luua sobivad strateegiad erinevate eesmärkide saavutamiseks;

• Oskus luua ja strateegiliselt juhtida brände, mis toetuvad ettevõtte eristuvale kultuurile;

• Oskus juhtida ettevõtte tootearendust vastavalt turu trendidele;

• Oskus koostada turundusplaane ja koos meeskonnaga need ellu viia;

• Oskus lugeda bilanssi, koostada müügi- ja turunduskulude eelarvet ja nende täitmist juhtida;

• Oskus suhelda nendes võõrkeeltes, mida räägitakse ettevõttes;

• Oskus mõista avaliku suhtluse olemust ja kasu ning vastutada ettevõtte nähtavuse ja maine eest;

• Oskus juhtida ettevõtte reklaamitegevust;

• Oskus luua turundustegevustele mõõdikud, nende kogumise ja jälgimise süsteem ning analüüsida neid pidevalt;

• Oskus juhtida inimesi ja protsesse ettevõtte eesmärkidele vastavalt;

• Oskus analüüsida oma tegevusi pidevalt ja julgus teha plaanidesse korrektuure.

Umbes sellised on olnud ootused turundusjuhile nendes parimates ettevõtetes, kus olen töötanud või millega olen kokku puutunud. Nagu näha, pole siin niivõrd olulised mitte persooni loomingulised oskused, vaid pigem juhivõimed, finantsdistsipliin ja oskus mõista ning mõjutada klientide ostukäitumist.

Kui nüüd vaadata seda nimekirja ja küsida, kas samade oskustega inimene saaks hakkama ka kogu firma juhtimisega, siis julgen kinnitada, et enamasti saakski. Pole siis ime, et ka Eesti tublimad turundusjuhid teevad suuri karjäärihüppeid.

Arusaadavalt on aga olukord teine väikefirmades, kus turundusjuhil tuleb ka ise veebilehti luua, sotsiaalmeedia kampaaniaid läbi viia, pressiteateid koostada, tootereklaami ja palju muuga ise tegeleda. Need on siiski rohkem spetsialisti oskused, kus turundusjuhi ametinimi on pigem boonuseks raske käsitöö juures.
 

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles