Eesti maine kujuneb ettevõtjate ja avaliku sektori koostöös

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Turistid Tallinnas
Turistid Tallinnas Foto: Peeter Langovits

Turismiturunduse seisukohalt on selle aasta esimese kaheksa kuu välisturistide arvu 15 protsendiline tõus märgiks, et Eesti turundamisel on astutud õigeid samme. Siinkohal on aga oluline rõhutada, et Eesti maine edu kujuneb riigiasutuste, eraettevõtjate ja kodanike koostöös, nendib Britt Eerik.

Kuigi riik tervikuna ei pea alati olema turismisihtkoha maine objektiks, vaid selleks võib olla ka üks regioon või linn, seovad turistid enda jaoks riigi maine ja kindla sihtkoha tunnused. Seetõttu on oluline seda turunduse planeerimisel arvesse võtta.

Sihtkoha mainel on kolm komponenti – kognitiivne, tunnetuslik ja tegevuslik. Kognitiivne komponent sisaldab uskumisi ja suhtumist turismisihtkohta või riiki. Tunnetuslik komponent on maine võrdlus külaliste vajadustega ning tegevuslik komponent kujuneb esimese kahe ühendamisel.

Eesti maine kognitiivne komponent kujuneb informatsiooni toel - välismeedia kajastuste, võrdlustabelite, eestlastega kokkupuutel või sõprade, tuttavate soovituste põhjal. Iga avaldatud edetabel on märk riigi võimekusest tagada elanike ning külaliste turvalisus ja heaolu.

Maailmas, kus iseseisev reisikorraldamine on saanud pigem trendiks, suureneb oht, et suur narkosurmade arv või sõprade ebameeldiv kogemus Eestiga võib peletada eemale potentsiaalsed külalised. Kui avaliku sektori ja ettevõtjate ülesandeks jääb Eesti elukeskkonna parandamine, siis turundusspetsialisti ülesandeks on siduda Eesti kui sihtkoht lahti kõigest negatiivsest ning veenda potentsiaalseid saabujaid Eesti võrdsustamises Heade üllatuste maaga.

Sihtkoha maine mõju ei kesta ainult sihtkoha valiku tegemise etapis, vaid mõjutab klientide käitumist üldiselt. Seetõttu on esmatähtis, et sihtkoha maine oleks realistlik. Kui külastajad ei koge kohapeal kõike seda, mida varasem informatsioon lubas, otsustatakse järgmistel kordadel konkurentide kasuks. 2007. aasta välisturistide vähenemise peamisteks teguriteks peetigi eelkõige kaupade ja teenuste kõrget hinnataset, teenuste hinna-kvaliteedi suhet ning otsetranspordiühenduse vähesust.

Riigi kui turismisihtkoha mainet tuleks vaadelda dünaamilisena, mida mõjutavad turusituatsiooni muutused, sotsiaalsed trendid ja ettearvamatud sündmused (näiteks loodusõnnetused ja terrorirünnakud). Kui pärast 2004. aasta India ookeani maavärinat ja hiidlainet pelgasid paljud Sri Lankale reisida, siis tänaseks on piltilusad liivarannad külalised tagasi meelitanud.

Tunnetuslik komponent seob varasemalt tekkinud uskumused võrdluseks külaliste vajaduste ja ootustega. Turismis on inimesed üheks kõige tähtsamaks turundusvahendiks. Siin on lõunariikide esindajatel külmade põhjamaalaste ees suur eelis, nimelt on neile ülevoolav südamlikkus ja külalislahkus sisse kodeeritud.

Aastakümneid kestnud võitlus erinevate võõrvõimudega ning külm kliima on muutnud eestlased energiat säästvateks lumeinimesteks, kes välisfassaadi sulades muutuvad vägagi sõbralikuks ja heatahtlikuks.

Seetõttu ei tohiks turismiettevõtted alahinnata personalivaliku olulisust. Pole saladus, et kõik inimesed ei ole sündinud teeninduse superstaarideks, küll aga on tööandjatel võimalus neid superstaarideks koolitada, mille tulemusel saaks lõunamaalastele omane ülevoolav külalislahkus välisturistidele osaks juba esimesel kokkupuutel.

Kognitiivse ja tunnetusliku komponendi ühendamisel kujuneb tegevuslik komponent, mis paneb potentsiaalsed külastajad Eesti või mõne teise riigi kasuks otsustama.

Faktoreid, millest Eesti kui riigi ja turismisihtkoha maine tugevnemine sõltub, võiks lugeda lõputult. Maine tugevdamiseks tuleb muuta väljasaadetavad sõnumid usutavateks, lihtsateks ning järjepidevateks. Nii sümboolika kui ka loosungid peaksid toetama tegelikku olukorda sihtkohas, arvestades ka kogukonna väärtusi ja tundeid.

Niisiis on olulisim teadvustada koostöö vajadust era- ja avaliku sektori vahel. Turismiettevõtjate roll on pakkuda suurepärast külastuselamust. Avaliku sektori ülesandeks jääb tagada nii elanikele kui ka külalistele hea elukeskkond ning Eesti turundusspetsialistil tuleb seda kõike atraktiivselt välismaailmale tutvustada.
 

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles