Autoistmed võivad igaveseks muutuda

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: SCANPIX.

Yorkshire’i leiutaja saavutas 500-aastases tehnoloogias läbimurde, mis juhtiva autoosade tootja arvates võib motoriseeritud ringisõitmise oluliselt «rohelisemaks» muuta, kergendades sõidukeid istmete arvelt.

Leedsi madratsivabriku Harrison Spinksi tegevjuht ja kaasosanik Simon Spinks on löönud käed USAs baseeruva Johnson Controlsiga, mis on maailma suurim autoistmete meisterdaja, uurimaks vastleiutatud miniatuursete spiraalvedrude eeliseid.

Johnson Controls usub, et uus vedru võib vallandada revolutsiooni autoistmete vallas, mille konstruktsioon pole poole sajandi jooksul praktiliselt muutunud.

Ühest küljest kärbiksid vedrud autode kaalu ning seega ka heitgaase, kuna kütust kuluks vähem.

Teisest küljest oleks autoistmeid ka kergem ringlusse võtta, kuna polüuretaanvahu kogus neis väheneks märgatavalt. Vedrusid tehakse terastraadist, mida on suhteliselt lihtne taaskasutada.

Johnson Controlsi asepresidendi Paul Elliotti sõnutsi on Spinksi uued vedrud «suurepärane leiutis», mis võib täielikult muuta tehnoloogiat, kuidas autoistmete tootjad nn «aktiivse istumispinna» tekitavad.

«Me oleme uutest vedrudest väga vaimustunud,» ütles Elliott.

Elliotti ettevõtte, mille 2011. aasta tulud peaks tulema 40 miljardi dollari ringis, on müüginumbritelt umbes 1000 korda suurem, kui perefirma Harrison Spinks.

Spiraalvedrud leiutasid 15. sajandil Euroopa kellassepad, et ajanäitajad täpsemini tööle saada. Spinksi uued vedrud on vaid 10 millimeetri pikkused, kuid valmistatud selliselt, et kui neid suures koguses tasapinnale paigutada, jaguneb raskus ühtlaselt – mis tagab inimesele mugava istumise.

Harrison Spinks kasutab vedrusid oma madratsites – pakkumaks alternatiivi teiste firmade suurtele vedrudele – ning on asutanud nende tootmise tõhustamiseks uue osakonna.

Johnson Controlsi sõnutsi vähendaksid uued vedrud autoistmete kaalu kuni 20 protsenti ning muudaksid nood ka õhemaks. Seeläbi kahaneks keskmise auto maht ja mass – mitte palju, aga siiski oluliselt.

Kõigi eelduste kohaselt valmistab Johnson enam kui neljandiku neist 250 miljonist autoistmest, mis 2012. aastal ilmavalgust näevad.

Maailma suurima madratsivedrude tootja, USA firma Leggett & Platti Euroopa divisjoni juht Anthony Joyce ütles Spinksi kohta nii: «Ta on väga loov isik, kellel on kalduvus tulla alatasa lagedale uute ideedega.»

Spinks, kel ametlikku inseneriharidust pole, ütles: «Viimased 20 aastat on olnud nii, et praktiliselt iga tund, kui ärkvel olen, tuleb vähemalt üks mõte spiraalide ja vedrude vallast. See uus [vedru] võib minu arvates küll ilma teha.»

CopyrightThe Financial Times Limited 2011.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles