Kolm firmat võitlevad Eesti LNG terminali pärast

Andrus Karnau
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Eesti LNG projektid.
Eesti LNG projektid. Foto: graafika: Alari Paluots

Muuga, Paldiski ja Sillamäe soovivad rajada veeldatud maagaasi terminali, eeldatavasti saab otsustavaks, kes arendajaist suudab veenda Euroopa Komisjoni, et saada toetust ehituseks.

«Näen selget positiivset märki, et LNG kui alternatiiv on omaks võetud riiklikul tasandil ja riigil on soov arendada jõuliselt gaasil baseeruvat energeetikat,» lausus Paldiski projekti üks omanikke, Alexela juht Heiti Hääl.

Eile kinnitasid Elering ja Tallinna Sadam ametlikult juba varem teada olnud Muuga LNG terminali rajamise soovi. Paar nädalat tagasi otsustas ka Sillamäe linnavalitsus algatada LNG terminali rajamise keskkonnamõju hindamise. Alexela Paldiski veeldatud maagaasi terminali ettevalmistustööd käivad juba mõnda aega.

Seni võttis valitsuse ametliku seisukoha LNG terminali suhtes kokku tõdemus: terminali arendamisega tegelevad erafirmad. Lähiajal peaks valitsusse jõudma seaduseelnõu, mis paneb Eesti Gaasile kohustuse müüa põhivõrk.

Analüüs soovitab

Samuti on ministrite laual konsultatsioonifirmalt Pöyry tellitud gaasituruanalüüs, mis soovitab senisest enam gaasi kasutada ning Gazpromi monopoli lõhkumiseks ehitada LNG terminal.

Mõned projektid on ka juba hääbunud, teatavasti tegeles selle teemaga Eesti Loto juht Heiki Kranich. Sillamäe sadama LNG terminali projekti veab endine Iru elektrijaama juht Toomas Niinemäe. Tänavu kevadeni oli Niinemäe tegev Fortumi Siberi soojuselektrijaamade ehituses.

Keskkonnamõju hinnatakse Sillamäel suure, peaaegu poole miljoni kuupmeetrise LNG mahutipargi ehituseks. Sinna juurde käib 16 000-kuupmeetrine LPG terminal. 480 000-kuupmeetrise mahutipargiga kataks peaaegu veerandi Baltimaade ja Soome gaasitarbimisest.

Niinemäe märkis, et praegu on kõik alles algusjärgus ja pole mõtet sel teemal rääkida. «Pole millegi üle kella lüüa,» lausus Niinemäe.

Äriregistri järgi kuulub LNGd arendav investeerimisfirma Catella kinnisvaratehingute asjatundjale Ulrica Steenile ja ettevõtjale Aat Kuumale. Kuid on selge, et sadama omaniku Tiit Vähi toetuseta sellist äri ei aeta.

Tallinna Sadama kommertsjuht Erik Ringmaa märkis, et kõige varasem terminali ehitamise aeg on 2015. aasta. Eleringi juhi Taavi Veskimäe sõnul on kavas tuleval aastal koostada teostatavusuuring, mis selgitab välja võimaliku terminali suuruse, maksumuse ja tähtajad.

Balti riikide ja Soome vajadusi katva LNG terminali hinnaks on pakutud 375 miljonit eurot. Väikese, umbes 60 000-kuupmeetrise mahutiga terminali saaks valmis ligi 120 miljoni euroga.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles