Jaemüük: rohkem sööki, vähem saabast

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Annika Paabut
Annika Paabut Foto: Mihkel Maripuu

Kuigi jaemüük selle aasta oktoobris aastatagusega võrreldes kasvas, on muutunud inimeste eelistused ning Swedbanki makroanalüütiku Annika Paabuti sõnul üritavad majapidamised talve hakul kulutusi kärpida. Toidukaupade kauplustes müük kasvas, rõivaste- ja jalatsite kauplustes langes.

Oktoobris kasvas aastatagusega võrreldes müük jaemüük püsivhindades 5,4 protsenti. Jaemüügimahud kasvasid enim toidukaupade, jookide ja tubakatoodetele spetsialiseeritud kauplustes, majatarvete, kodumasinate, rauakaupade ja ehitusmaterjalide kauplustes ning muudes spetsialiseeritud kauplustes.

Jaemüük langes apteekides ja kosmeetikatoodete kauplustes ning tekstiilitoodete, rõivaste ja jalatsite kauplustes. Seevastu on oluliselt kasvanud jaemüügimahud kasutatud kaupade kauplustes ning jaemüük posti või interneti teel.

See kinnitab Paabuti sõnul jätkuvalt, et majapidamiste eelistused on napima eelarve tõttu muutunud. Keskmine palk kasvas sellel aastal keskmiselt 5,1 protsent, mediaanpalk veelgi vähem, ent tarbijahinnad on samal perioodil kasvanud keskmiselt 5,3 protsenti.

Reaalpalga kasv, milles on arvesse võetud ka hinnamuutusi, oli positiivne alles selle aasta kolmandas kvartalis pärast ligi kolmeaastast kahanemist.

Seetõttu on paljud majapidamised sunnitud oma kulutusi üle vaatama ning ostuotsuseid üha teadlikumalt kalkuleerides tegema. «Oluliselt kallinenud toidukaubad ning kasvanud kulutused nii transpordile kui ka eluasemele jätavad Eesti majapidamistele üha vähema vabu vahendeid ning seega ostetakse vajaminevaid kaupu lähtuvalt soodsamatest hindadest,» kommenteeris Paabut.

Lisaks mõjutab jaemüügikasvu ka suur turistide arv – esimese kaheksa kuuga majutati Eestis 1,3 miljonit välis- ja 648 tuhat siseturisti. Sisemaist arengut ning turismi silmas pidades on üpris ootuspärane, et jaemüügimahud ja -käive kasvas enim toidukaupade, jookide ja tubakatoodetele spetsialiseeritud kauplustes.

«Selle aasta viimasteks kuudeks ootame jaemüügimahtude kasvu jätkumist, mis enamjaolt on mõjutatud pühadehooajast ning aastatagusega võrreldes paremast tööturu olukorrast,» rääkis analüütik.

«Samas võivad majapidamised siiski olla pühadeostude sooritamisel tagasihoidlikumad tulenevalt kasvavatest küttekuludest ning püsivast määramatusest majanduse tuleviku väljavaadete osas. Olgugi, et hõive on viimastel kvartalitel näidanud kiiret kasvu, on majapidamiste hirm töötuks jääda kasvanud,» lisas ta.
 

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles