General Motors ähvardab blokeerida Saabi müügi hiinlastele

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Saab.
Saab. Foto: SCANPIX

General Motors ähvardab blokeerida raskustes Rootsi autotootja Saabi müügi kahele Hiina firmale, viidates GMi tehnoloogia ülekantimise ohule oma endisest tütarettevõttest.

USA autohiiglane ütles reedel, et «ei saa nõustuda Saabi omanduse üleminekuga, mis võib mõjuda negatiivselt GMi olemasolevatele suhetele Hiinas ning kahjustada ka muul moel GMi huve kogu maailmas».

GMi hoiatus kõlab vahetult enne seda, kui Saabi kohtuhaldur peab tegema otsuse firma müügi kohta Hiina gruppidele Pang Da Automobile Trade ja Zhejiang Youngman Lotus Automobile.

Nimetatud ettevõtted andsid oktoobris oma nõusoleku osta Saab 100 miljoni euro eest ära Hollandi firmalt Swedish Automobile (endise nimega Spyker Cars).

Diil, mis vajab mitmete osapoolte heakskiitu – GM nende hulgas – on jõus kuni 15. novembrini.

GM müüs Saabi maha 2010. aasta alguses. Spyker on olnud suurtes raskustes «rootslase» käimashoidmisega.

Saabi koosteliinid Rootsis Trollhättani tehases seiskusid juba aprillis, mil tarnijad peatasid maksmata arvete tõttu autoosade saadetised. Tehase 3600 töötajat esindavad ametiühingud on esitanud pankrotiavalduse, kuna töölistele on maksmata palgad.

Swedish Automobile on öelnud, et Youngman ja Pang Da investeerivad Saabi ligikaudu 700 miljonit dollarit. Trollhättani tehas lubatakse tööle jätta, kuid Saabe kavatsetakse hakata valmistama ka Hiinas.

Mõned Saabi mudelid, nende hulgas lipulaev 9-5, põhinevad GMi tehnoloogial ning viimasel on õigus litsentsid tühistada.

Arvatakse, et GM kardab oma intellektuaalomandi ülemineku pärast kahele vähetuntud tegijale autotööstuses. Mullu sõitis Hiina USAst mööda ning tõusis GMi suurimaks turuks. Peamiselt tegutseb GM Hiinas läbi suurte Hiina autotootjatega asutatud ühisettevõtete.

GM omab siiani Saabis eelisaktsiaid ning omab seeläbi sõnaõigust ülevõtmise osas Hiina firmade poolt.

Saab ei ole reageerinud FT palvetele olukorda kommenteerida.

Intellektuaalomandi küsimused on Hiina autofirmade peamine tõke Läände laienemisel.

Ford Motor pani 2009. aastal paika ranged tehnoloogia kaitse mehhanismid, kui ta Volvo hiinlaste Geely Automobile’ile müüs. Volvol on jätkuvalt ligipääs Fordi tehnoloogiatele, Geelyl aga omandiõigused puuduvad. «Hiinlane» on saanud oma kontrolli alla vaid Volvo enda poolt arendatud intellektuaalomandi.

Intellektuaalomandi küsimused nurjasid 2009. aastal Opeli osaluse müügi Beijing Autole GMi poolt.

Copyright The Financial Times Limited 2011.


 

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles