Majanduse kosumine annab hoogu teenuste kallinemisele

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Kauplus
Kauplus Foto: Toomas Huik

Alusinflatsioon, millest on välja jäetud toidu ja energia kallinemine, on Eestis järk-järgult tõusnud. See peegeldab majanduse üldist kosumist ja tööturu olukorra paranemist, septembris ulatus näitaja 1,6 protsendini.

Alusinflatsiooni tõusu on Eesti panga ökonomisti Martin Lindpere sõnutsi panustanud mitmed teenused, mille hind sõltub tugevalt palkadest. Siia alla kuuluvad näiteks vaba aja veetmisega seotud teenused.

Ka edukas turismihooaeg on andnud mõnes valdkonnas võimaluse täiendavaks hinnatõusuks. Alusinflatsiooni on tagasi hoidnud vaba aja kaupade ja kommunikatsiooniteenuste odavnemine.

Tarbijahinnaindeks kasvas septembris 0,5 protsenti, aastases võrdluses oli hinnatõus 5,2 protsenti ning järgnevatel kuudel võib oodata selle jätkuvat aeglustumist.

Kuigi euroala inflatsioon kiirenes esialgsel hinnangul septembris 3 protsendini, on  hinnatõususurve maailmamajanduses pigem vähenemas, kuna kasv pidurdub.

Euroopa Keskpanga regulaarne majandusanalüütikute küsitlus näitas augustis, et pikema perioodi ehk 5 aasta inflatsiooniootused on kindlalt paigas 2 protsendi tasemel.

 Septembris järgisid tavapärast hooajalisust toiduainete, rõivaste ja jalatsite hinnad. Toit sügisperioodil enamasti odavneb, rõivastel jõuavad lõpule suvised allahindlused.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles