Reklaamiturul jäi langus seljataha

Hendrik Alla
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Eesti Reklaamiagentuuride Liidu liikmeteedetabel agentuuritulu järgi.
Eesti Reklaamiagentuuride Liidu liikmeteedetabel agentuuritulu järgi. Foto: graafika: Silver Alt

Eesti Reklaamiagentuuride Liidu (ERAL) avaldatud eelmise aasta agentuuritulu edetabel näitab, et tõsisem langus reklaamiturul on möödas. Siiski käib ERALi liikmesagentuuride vahel tugev rebimine.
 

Võrreldes 2009. aastaga on mõni agentuur tõusnud mitmekümne protsendi võrra, teine jälle sama palju langenud. Tabeli esiviisikus ilutsevad stabiilselt staažikad ja tugevad agentuurid Divison, Taevas Adell jt. Tabeli sabas on kohavahetusi rohkem.

ERALi juhatuse liikme Jana Koppeli (DDB Eesti AS) hinnangul ei näita edetabel, et reklaamiturg fööniksina tuhast tõuseks, pigem on turg stabiilne. Nii tulebki aluseks võtta 2009. aasta ja selle baasil edasi areneda.
Olulist turundusinvesteeringute suurenemist Koppel ette ei näe, pigem hakkab rolli mängima üleüldine teenuste struktuur, mida agentuur oma kliendile pakkuda võib.

Agentuuride tõuse-langusi põhjustavad erinevad asjaolud. Näiteks Idea AD 26-protsendine langus on tingitud sellest, et agentuurist lahkus senine strateegiline juht Paavo Pettai ja võttis kaasa suure kliendi Keskerakonna.

Tõusutendentsi näitavad ettevõtted, mis on koos oma klientidega arenenud. «Kui agentuur saab aru kliendi teenustest ja toodetest, siis on kõik korras,» rääkis Koppel. «Ideaalis võiks agentuuris töötada kliendi partnerina inimesed, kes võivad vajadusel asuda kliendi turundus- või müügiosakonda ja seal tööle hakata.»

Reklaamitööstus on Koppeli sõnul kolme-nelja aastaga suuresti muutunud. «See, mida vanasti nimetasime reklaamiks, on pikaajaliste partnerite puhul muutunud partnerlussuhteks, kus agentuur kaasatakse juba tootearenduse faasis,» ütles ta.

Agentuuride tõuse ja langusi põhjustavad tihti oluliste klientide liikumised reklaamifirmade vahel, mida viimastel aastatel on küll vähem olnud.

Koppeli hinnangul kipuvad sageli agentuure vahetama väiksemad ja keskmised kliendid, kes ei ole kindlad oma tootes või strateegias. Ta tunnistas, et vahel on mõni agentuur konkurendi kliendi enda juurde meelitanud nii madala hinnaga, et viimane saab teenust tegelikult alla omahinna.

«Küsimus on selles, kaua sa suudad teenust alla omahinna müüa ja teiseks, mis teenust klient selle raha eest saab. On teada juhtumeid, kus klient hüppab prooviks mõne teise agentuuri juurde, kuid tuleb siis tagasi,» rääkis Koppel, lisades, et agentuuri jaoks on see kompliment.

Käesolev edetabel vaatleb vaid ERALi liikmete majandustulemusi. Eestis tegutsevad mõned tugevad reklaamiagentuurid, nagu Utopia (valiti 2011. aasta Kuldmunade väljaandmisel aasta agentuuriks), mis ei kuulu ERALi ridadesse. Üldist edetabelit see siiski oluliselt ei kõiguta, ERAL koondab just suuri agentuure, väiksemad firmad turu tulemusi kuigivõrd ei mõjuta.

Masuaastad tabasid eriti raskelt just väiksemaid agentuure, kellest mitu oli sunnitud arvutil juhtme seinast tõmbama. Majandusliku kitsikuse tingimustes minnakse esimeses järjekorras just turundus- ja reklaamieelarve kallale.

Oma osa väiksemate firmade surmas oli ka klientide maksmata jäetud arvetel. Teine tendents on agentuuride ühinemised, et koos raskustele paremini vastu panna. «Samas on mõned ERALi liikmed sootuks reklaamitegemise lõpetanud ja uuel alal tegutsema asunud,» ütles Koppel.

On ka lahkuminekuid – eelmainitud Idea pooldumine, samuti tärkas ja muutus iseseisvaks agentuur Utopia Divisioni kasvulavalt.

«Kui keegi plaanib lähema poole aasta jooksul uue reklaamifirmaga turule tulle, siis peab see olema väga kindlalt positsioneeritud ja kindla kliendibaasiga ettevõte. Tühjalt kohalt alustamiseks ma küll soovitust kaasa anda ei saaks,» nentis Koppel.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles