Araabia maad kui Eesti ekspordi uus Meka

, EASi esindaja Araabiamaades
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Nihad Fahmy
Nihad Fahmy Foto: Peeter Langovits

Eesti majandusest rääkides on palju rõhutatud vajadust suurendada ekspordimahte ja laieneda uutele turgudele. Täna võib väita, et üks perspektiivikamaid ja kasvavamaid turge on Lähis-Ida, eriti mis puudutab IT, ehituse ja toiduainetööstuse sektorit. Kui ITs ja ehituses on esimesed arglikud sammud tehtud, siis toiduainetööstus alles mõõdab maad, kirjutab Nihad Fahmy, EASi esindaja araabia maades.

Kevadel toimus Omaanis IT-mess Comex, kus ka Eesti ettevõtted kohal käisid. See oli väga selgelt kalkuleeritud ja põhjalikult planeeritud samm sisenemiseks sealsele IT-turule, kus on küll palju raha, ent sisulist arenguruumi veel küllaga.

Eesti kuulsus oli jällegi meist ette jõudnud: messikülastajad teadsid hästi, et Eesti on arenenud e-teenustega maa, kus suhtlus ametiasutustega käib elektrooniliselt, kasutades digitaalset allkirjastamist; et valimistel anname me e-hääle jne. Kuna araabia maades e-teenused veel kanda kinnitanud pole, ent huvi selleks on ning potentsiaalne turg on suur ja jõukas, siis võiks see meie IT-ettevõtetele pikalt leiba pakkuda. Arusaadavalt ei soovi ettevõtted enne muna munemist kaagutada, kuid üks jala ukse vahele saanu on energiaefektiivsuslahenduste looja Net Group, kes töötab praegu selle nimel, et järgmisel aastal esimeste lepinguteni jõuda.

Kuigi Eesti kõrval on maailmas ennekõike suur ja rahvarohke India tuntud kõrge IT oskusteabe määra poolest, on Eestil siiski teatud eeliseid. Jah, meil ei ole nii palju spetsiifiliste oskustega IT-spetsialiste kui Indial (johtuvalt meie väiksemast rahvaarvust) ning meie elatustase on samuti kõrgem, ent paradoksaalselt ei ole hindud suutnud pikkade aastate vältel, mil nad araabia maades tegutsenud on, luua endale kvaliteetse teenusepakkuja imagot. Nende põhiargumendiks ongi hind, mida rõhutab asjaolu, et ka lihttöölisteks-teenindajateks on araabia maades enamasti India ja Pakistani päritolu töölised.

Samas on Eestil tekkimas edumeelse ja arenenud riigi kuvand ning ringlema on läinud legend, et eestlased lahendavad hindude loodud probleemid. Samas on Eesti kuvandi tugevdamisel veel ruumi – kasuks tuleks tugevam seostamine Skandinaaviamaadega, mis on kõikjal maailmas stabiilsuse ja kvaliteedi sünonüümiks.

Ülikiirelt arenev ehitusturg

Kui Eesti peab üheks oma järjest olulisemaks kujunevaks ekspordiartikliks IT-teenuseid, siis enim on araabia maades ekspordile avatud ehitussektor. Turistide ligimeelitamiseks on tehtud meeletuid arendusi: rajatud tehissaari, seitsme tärni hotelle jne. Plaanide kohaselt suureneb Kesk-Ida majutusturg 2016. aastaks 600 000 toa võrra, millest 90 000 on plaanitud rajada Katarri. Selliste mastaapsete arenduste eesmärgiks on korraldada piirkonnas suuri rahvusvahelisi konverentse ning võõrustada 2022. aastal jalgpalli maailmameistrivõistlusi. Saudi Araabia ja Egiptuse ehk piirkonna kahe suurema ehitusturu jaoks on lähenevatel aastatel peamisteks arengumootoriteks avalik taristu, sealhulgas teedevõrk, transpordi- ja munitsipaalteenused ning elektri- ja veevõrgud. Saudi Araabia kavatseb järgmise kümne aasta jooksul investeerida valdkonda 110 miljardit USD aastas.

Araabia Ühendemiraatide pealinn Abu Dhabi on samuti keskendunud massiivsetele ehitusprojektidele, seda nii individuaalelamute, ärihoonete ja turismirajatiste, kui ka taristute arendamise kaudu. Kataris ja Ühendemiraatides on suur nõudlus tsemendi, metallkonstruktsioonide ja puitehitusmaterjalide järele. Kuigi peamiseks sihtrühmaks on välismaalased ja sellest tulevalt turismirajatised, pööratakse üha enam tähelepanu ka finantskeskuste arendamisele.

Milliseid võimalusi pakub see aga Eesti ettevõtjatele? Oodatud on peamised ehitusmaterjalid nagu värvid, keraamika, klaas, puit, metallkonstruktsioonid. Samuti on nõudlus kvaliteetse sisustuse järele alates elamute ja kontorite mööblist ja väiksematest sisustuselementidest, lõpetades lennujaamade sisustuse ja staadionipinkidega.

Piimatooted ja loomaliha

Vastavalt Araabia Põllumajandusarengu Organisatsiooni andmetele on viimase kahe aastakümne jooksul kasvanud Lähis-Idas märkimisväärselt nõudlus kõikvõimalike põllumajandustoodete järele. Peamisteks turgudeks toiduainetetööstuse vallas on Saudi Araabia, Katar, Ühendemiraadid, Oman, Kuveit ja Egiptus. Araabia mere äärsetes riikides ja Egiptuses imporditakse aastas 25 miljardi USD väärtuses toiduaineid. Vajaka on teraviljast, suur nõudlus on loomaliha ning erinevate piimatoodete järele. Eesti ettevõtjad, kes on suutelised pakkuma kvaliteetseid liha- ja piimatooteid, võiksid saada oma osa piirkonna 6,2 miljardi dollari suurusest piimatoodete turust. Loomaliha imporditakse aastas praegu piirkonda 8 miljardi USD väärtuses. Unustada ei maksa ka Eesti võimalusi maiustuste turul.
Seoses Lähis-Ida piirkonnas äritegemisega on levinud mitmed stereotüübid ja müüdid. Piirkonnas äritegevust alustades on oluline õppida eelnevalt tundma sealset ärikultuuri, etiketti, kohtumiste protokolli ja läbirääkimiste tehnikaid. Need oskused aitavad murda barjääre ja saavutada soojemaid suhteid, mis omakorda tähendavad paremaid tulemusi. Tasub siiski meeles pidada, et igal selle piikonna riigil on oma kombed ja päris üks-ühele neid üle kanda ei saa.

Et tegemist on turgudega, mis vajavad veidi suuremat eeltööd kui võib-olla mõned Eestile sarnasemad piirkonnad, on hea jagada kogemusi juba Lähis-Idas tegutsevate ettevõtjatega. Lisaks on ettevõtjale abiks EAS, kes saab pakkuda oma Lähis-Ida piirkonna konsultandi abi võimaluste kaardistamisel ning kontaktide loomisel. See annab võimaluse õige partneri otsingul oluliselt aega ja raha säästa. Kuna Lähis-Ida piirkonnas peetakse väga oluliseks soovitusi, on oluline kasutada õigeid kontakte, et jõuda parimate partnerite ja tulemusteni.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles