Kundas hakatakse vanadest rehvidest õli tootma

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Tühermaa Kundas Sauna tänava alguses, kuhu ehitatakse vanade rehvide õlitehas.
Tühermaa Kundas Sauna tänava alguses, kuhu ehitatakse vanade rehvide õlitehas. Foto: Aarne Mäe/Virumaa Teataja.

Hansa Biodiesel rajab Kundasse vanade rehvide termilise töötlemise tehase ehk pürolüüsitehase, selle asukohta valides leiti Kundal hulk eeliseid.


Hansa Biodiesel OÜ projektijuhi Andres Kriisi sõnul valiti Kunda tehase asukohaks sellepärast, et Kunda on ajalooline tööstuspiirkond, kirjutab

Virumaa Teataja

.

«Tähtis on ka kohaliku omavalitsuse ja elanike hoiak, mis Kundas on tööstust soosiv,» ütles ta. Lisaks leiti Kundal muid olulisi plusse, mida Hansa Biodiesel kohavalikul arvestas.

Kunda eelised

Kunda on ka logistiliselt üks parimaid kohti tehasele, sest vajalik infrastruktuur on väga hästi arenenud, võtmetähtsus on sadamal.

Andres Kriisi sõnul ulatub investeering 90 miljoni kroonini, projekti finantseerib pankade ja eraisikute konsortsium. Tehases saab tööd kokku 17 inimest. Vanad rehvid koguvad Eestist kokku koostööpartnerid, kellest kahega on leping juba sõlmitud.

«Puhastame Eesti metsad seal vedelevatest rehvidest maksimaalselt kümne aastaga. Tooret hakkame koguma ka väljaspool Eestit ja toodangu turustame Euroopa Liidu kütuseturul, eelkokkulepped on tänaseks olemas,» selgitas Kriis.

Ehitusega alustab firma kohe, kui on saanud Kunda linnavalitsuselt ehitusloa. Selle järel peaks ehitamiseks kuluma kuni aasta. Esimese aasta tootmisvõimsuseks plaanib Hansa Biodiesel 10 000 tonni õli.

«Pärast esimest aastat noteerime äriplaani järgi ettevõtte aktsiad Tallinna börsil, kus emissiooni käigus saadava lisaraha investeerime tootmise laiendamisse ja tootearendusse,» sõnas Kriis.

Tehas tuleb Kundasse Sauna tänavale, piirkonna keskkonnamõjude hindamise programm on valmis ja seda näeb avalikul väljapanekul kuni 24. novembrini. Programmi avalik arutelu peetakse 3. detsembril.

Nüüdisaegne tehnoloogia

Õlitehase keskkonnamõju hindaja, Tallinna ülikooli ökoloogiainstituudi Kirde-Eesti osakonna juhataja ja juhtekspert Valdo Liblik rääkis, et protsessi patenteerinud firma andmetel kuulub kasutusse võetav tehnoloogia omas valdkonnas kolmanda põlvkonna tehnoloogia hulka ja vastab täielikult nõuetele.

Valdo Liblik selgitas, et kasutatav madalatemperatuuriline katalüütilise pürolüüsi protsess hapnikuvabas keskkonnas võimaldab suure õlisaagise ja vähese gaasiliste komponentide tekke. Tekkivat süsivesinikgaasi kasutatakse omatarbeks. Välisõhku suunatavad heitmed puhastatakse väävliühenditest, tolmust ja teistest lisanditest.

Konkreetsetest arvudest on rääkida veel vara, sest keskkonnamõju hindamise protsess on alles algstaadiumis (programmi koostamine).

Firma andmetel on tootmine täielikult kinnine (hermeetiline), täisautomatiseeritud ja keskkonnasõbralik ning kvalifitseeritud kui "roheline", kus emissioon keskkonda on väga minimaalne.

«Esialgsel hinnangul ehk praegu teada olevate andmete põhjal ei ohusta vanade rehvide tehas Kundas sealset keskkonda ega inimesi. Loomulikult kõiki asjaolusid keskkonnamõjude hindamise käigus kontrollitakse ja täpsustatakse,» ütles Valdo Liblik.

«Iga uus investeering elavdab Eesti majandust. Praegu languses olevat majandust saab tõusule viia tootmist ja ekspordile suunatud ettevõtlust arendades,» kommenteeris Kunda linnapea Allar Aron.

Uued kaubanduskeskused ja spaad on toredad kohad, kuid seal käimiseks peab ka raha olema.

«Vanarehvide käitlemine on vajalik tegevus, tehakse äkki metsaalusedki nendest puhtaks. Tõsiasi on seegi, et nafta saab mõne aja möödudes otsa. Samuti sõltume naftat eksportivate riikide kokkulepetest. Igasugune alternatiiv on teretulnud, peaasi et seda tehakse keskkonnasäästlikult. Keskkonnamõjude hinnang annab sellele ka vastuse,» selgitas linnapea Allar Aron.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles