Areenile veerevad Hyundai hübriidid

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: SCANPIX.

Viis aastat tagasi Jaapanis viibides sai Hyundai Motori asepresident Lee Ki-sang varahommikul hotellis ootamatu telefonikõne. Tähtsate komponentide tarnija tühistas viimasel hetkel kohtumise, tuues vaid ebamääraseid vabandusi.


Lee aimas, milles asi. Hyundai oli just asunud hübriidautot kavandama ning vajas tehnilist tuge ja varuosi kogenud Jaapani tarnijailt. Viimaseid aga survestati jõuliselt lõunakorealastega asjaajamist vältima.

«Jaapani suur duo – Toyota ja Honda – ei tahtnud kuuldagi, et nende tarnijad meiega koostööd võiksid teha,» ütles ta.

Jõulist vastuseisu kohates otsustas Hyundai lõpuks, et arendab ise Lõuna-Koreas hübriiditehnoloogia välja. Tänavu jaanuaris tuli USA turule hübriid-Sonata, pistmaks rinda Toyota Priuse, Honda Insighti ja Ford Fusioniga.

Nagu selgub, saabus Hyundai hübriid konkurentide, eriti jaapanlaste jaoks valusal ajal – viimaste laoseisud on märtsi-tsunamist tekkinud komponentide kriisi tõttu hõredad. Priuse müük USAs kukkus juunis aastatagusega võrreldes 61 protsenti, kirjutab Edmunds.com.

Kuna hübriidid annavad globaalsest automüügist vaid 1 protsendi, võiks uue Sonata saatus tunduda Hyundai jaoks ju tühiasi. Niigi on nad koos Kiaga maailma viiendad autotootjad – ja ühed kiirematest kasvajatest. Müük Ameerikas hüppas mullu 24 protsenti, taustaks Toyota kerge tagasiminek.

Samas aga on tegemist näidismudeliga, võimalusega tõestada, et Hyundai on lisaks madalatele hindadele võimeline konkureerima ka tehnoloogia ja disaini vallas.

Võttes arvesse, et Priust on alates aastast 1997 müüdud maailma lõikes üle 2 miljoni, on Hyundail loomulikult pureda kõva pähkel. «Toyota on end viimaste aastatega hübriid-liidrina maksma pannud, Hyundai on aga uustulnuk,» ütleb  J.D. Poweri juht  Kevin Riddell.

Lisaks sellele peaks veel tänavu välja ilmuma uuendatud Camry Hybrid, mis Riddelli hinnangul Toyota positsiooni veelgi kindlustab, kuna vastandub otseselt Hyundaile.

Hyundai keeldus avaldamast oma hübriidide seniseid müüginumbreid, väites aga, et kodumaised innovatsioonid ja konkurentsivõimelised hinnad aitavad rivaalidele järele jõuda.

Tagantjärele on Lee rõõmus, et jaapanlaste tõrksus sundis neid ise leiutama asuma.

Endale teed rajades võttis Hyundai esimese autotootjana kasutusele liitiumioon-polümeerakud. Viimaseid võis tellida Lõuna-Korea firmalt LG Chem – mis oli neid seni valmistanud vaid sülearvutite ja mobiiltelefonide tarvis.

Lee sõnutsi kujunes sellest uus trend ning oma uute mudelite puhul plaanivad liitiumioon-polümeerakusid kasutada ka Toyota ja General Motors.

Sonata 6-kiiruseline käigukast olevat aga saanud jagu hübriidide traditsioonilisest luupainajast – kiirusekaotusest üleminekul bensiinilt akule. See saavutati tänu võimsatele mikroprotsessor-kiipidele, mida toodab Saksa firma Infineon. Varajastel hübriidiehitajatel selliseid võimalusi ei olnud.

Seesama kiip peaks aitama ka hübriididele omase liigse pehmuse ja uimasuse vastu.

Copyright The Financial Times Limited 2011.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles