Sinu brauser on natuke ajast maha jäänud. Et kõik töötaks, nagu vaja, palun uuenda enda brauserit.
Küpsised aitavad meil teenuseid edastada. Meie teenuseid kasutades nõustute sellega, et kasutame küpsiseid. ROHKEM INFOT >
Postimees 160 Juubeli puhul loe seda lugu tasuta!

Kas uus iPhone teeb Apple’ist triljonifirma?

1
KOMMENTEERI PRINDI ARTIKKEL
Saada vihje
Apple'i logo ettevõtte esinduspoesis Pudongis Shanghai finantskeskuses. | FOTO: CARLOS BARRIA/REUTERS/Scanpix

​Tehnoloogiaspetsialistid, analüütikud ja investorid on juba mitu kuud oodanud pikisilmi Apple’i teisipäevast üritust, kus peaks esitletama uusi nutitelefone iPhone. Ootused on kõrged. Bloomberg nimetas esitlust koguni Apple’i viimaste aastate kõige olulisemaks sündmuseks.

FOTO: Silver Alt

iPhone on Apple’i kõige tähtsam toode, mis annab umbes kaks kolmandikku kontserni käibest ning on väga oluline ka kasumi moodustumisel. Uue telefoni ootuses ongi Apple’i aktsia hind ja ettevõtte turuväärtus sel aastal kallinenud 37 protsenti, umbes 820 miljardi dollarini. Selleks et Apple’i väärtus kasvaks triljoni dollarini, peaks aktsia hind kerkima veel «vaid» 22 protsenti, 193,70 dollarini.

The Wall Street Journal kirjutas eile, et kuna Apple’i majandustulemused on iPhone’ide müügist väga sõltuvad, on see teinud aktsia hinna viimasel viiel aastal väga tsükliliseks. Pärast uute nutitelefonide lansseerimist kipub Apple’i aktsia hind järgnevatel kuudel pigem tõusma, mitte langema, nagu tuntud investeerimisnõuanne, mis soovitab aktsiaid osta kuulujuttude ilmumise peale ja müüa pärast uudise teatavaks saamist, eeldada võiks.

Näiteks võib tuua iPhone 6 turuletuleku kolm aastat tagasi, 2014. aasta septembris. Apple’i aktsia hind kerkis poole aasta jooksul enne selle lansseerimist peaaegu 30 protsenti. Ettevõtte järgmisel finantsaastal, mis algas oktoobris, kasvas nutitelefonide müügi maht 37 protsenti ja aktsia hind kosus järgneva kuue kuu jooksul veel 30 protsenti.

Ootuste kohaselt tutvustab Apple täna kolme uut nutitelefoni, millest kaks on olemasoleva iPhone 7 parendamised ja üks täiesti uus, ilma raamita kallis, tuhatkond dollarit maksev telefon. See peaks tasakaalustama oluliste komponentide, nagu kiipide ja ekraanide viimaste kuude suurt hinnatõusu. Samas, kui tarbijad peavad seda hinda liiga kõrgeks, toob see nõudluse languse.

«See on täiesti uus lävend,» ütles ajalehele The New York Times konsultatsioonifirma Frank N. Magid Associates asepresident Debby Ruth. «Usun, et see paneb inimesed mõtlema.»

Apple tõi iPhone’i turule kümme aastat tagasi ning ettevõte on seda hinnastanud premium-tootena, nüüd liigub telefoni hind luksuskaupade klassi. Uus telefon hakkab maksma rohkem kui kõige odavam sülearvuti MacBook Air.

Analüütikud on igatahes optimistlikud. Prognooside järgi kasvab iPhone’ide müügimaht järgmisel finantsaastal 13 protsenti ja ettevõtte käive kasvab rekordilise 261 miljardi dollarini. Analüütikud usuvad, et hinnaredelit mööda üles ronimine tasub suurema kasumi näol ära, eriti küpsetel turgudel nagu Ameerika Ühendriigid ja Lääne-Euroopa.

Samas on ettevõtte strateegia riskantne selle poolest, et arenevatel turgudel on Apple’i turuosa nigelavõitu. Näiteks Brasiilias, kus leidub 125 miljonit aktiivset nutitelefonide kasutajat, on nende päralt vaid kaheksa protsenti turust.

Põhja-Ameerika ja Lääne-Euroopa järel on kolmas oluline turg Hiina, mis andis koos Taiwani ja Hongkongiga tänavu esimesel seitsmel kuul 18 protsenti iPhone’ide müügist, kirjutas Reuters. Ka seal pole müük hästi läinud ja on viimasel ajal langenud: eelmise aastaga võrreldes on langus kümme protsenti, sest turuosa on võtnud sealsed kõrgema hinnaklassiga telefonide müüjad Huawei ja Oppo.

Uuel iPhone’il on potentsiaali seda trendi teisipidi pöörata. iPhone on olnud Hiinas staatuse näitaja kauem kui ükskõik milline muu tehnoloogiatoode. Kui uus iPhone näeb välja samasugune nagu eelmised (ja tavatarbija ei saa aru, et see on uus), pole seal suurt müügiedu loota.

«Kui telefoni välimus muutub, arvan ma, et inimesed hulluvad selle peale, sest oleme ühesuguse välimusega iPhone’i näinud juba liiga pikka aega,» ütles ajalehele The New York Times Shanghai finantsanalüütik He Peihuan.

Artikli autoril on Apple’i aktsiaid.

Tagasi üles