Sinu brauser on natuke ajast maha jäänud. Et kõik töötaks, nagu vaja, palun uuenda enda brauserit.
Küpsised aitavad meil teenuseid edastada. Meie teenuseid kasutades nõustute sellega, et kasutame küpsiseid. ROHKEM INFOT >

Elektriautod on viinud liitiumi hinna lakke

KOMMENTEERI PRINDI ARTIKKEL
Saada vihje
Soquimichi liitiumikaeuvanduse tiigid Atacama kõrbes. | FOTO: IVAN ALVARADO/REUTERS/Scanpix

Kaks aastat tagasi tekkinud liitiumipõud on vaid kümne kuuga kolmekordistanud metalli hinna 20 000 dollarini tonn, sest lisaks sülearvutitele ja mobiiltelefonidele võistlevad selle metalli pärast ka elektriautode akud.

Nõudlus metalli järgi ei niipea ilmselt ei kahane, sest aastaks 2030 kasvab elektriautode tootmine enam kui 30 korda, kirjutab BloombergBusinessweek.

Asi ei ole selles, et maakoores hakkab liitium otsa saama. Järgmise tosina aastaga kavandatakse alla ühe protsendi maailma metallivarudest. Asi on hoopis selles, et kaevandusi on liiga vähe.

Umbes pool maailma liitiumivarudest asuvad Tšiilis, peamiselt Atacama kõrbe piirkonnas, Argentiina piiri ääres,  mis on ka oluliseks karjakasvatuspiirkonnaks. Karjakasvatajad kardavad, et kaevandamine toob endaga kaasa reostumise ja veenappuse.

Teiseks oluliseks liitiumivarude piirkonnaks on Inglismaa maalilises Cornwalli maakonnas.

Liitiumi kaevandatakse kuuel kontinendil ja Deutsche Banki analüütikud hindavad, et isegi kui selle turg kolmekordistub, on maakoores metalli varusid 185 aastaks.

Kaevanduskompaniid on lubanud lisada praegusele 16 liitiumikaevandusele 20 uut, kuid spetsialistid on kõhkleval seisukohal, kas need saadakse ikka õigeaegselt tööle selleks, et rahuldada kasvavat nõudlust. Esimene neist peaks avatama 2019. aastal.

Samas on ka vastupidised kartusi. Maailma ühe tuntuma kaevanduskompanii Anglo Americani tegevjuht Mark Cutifani kardab, et peagi on palju uusi kaevandusvõimsusi, mis toob endaga kaasa ülepakkumise.

Ehkki liitiumi hind on kerkinud üle 300 protsendi, on selle mõju akude hindadele marginaalsed kaks protsenti.

Tagasi üles